Tovább emelkedik a használt autók ára
A használt autó import 2021-ben 132 205-re emelkedett az egy évvel korábbi 130 430-ról. A bővülés nem jelentős, ha a 2019-es adatokhoz hasonlítjuk, a világjárvány kitörése előtti évben ugyanis még több mint 156 ezer használt gépkocsi került a magyar utakra.
A külföldről hozott kocsikkal azonban az a fő baj, hogy több mint 60 százalékuk öregnek számít. Ezúttal is: a 132 205 importált gépkocsi 63 százaléka 2012 előtt készült. Az ilyen koros autók tulajdonosai ugyanakkor – az eladásra készülve – az utolsó egy-két évben már nem törődnek a karbantartással, gyakran az olajcsere is elmarad, így aztán korszerűtlen, és nagyon elhanyagolt autók kerülnek nagy számban a magyar utakra.
A tendenciát jellemzi, hogy a 2019 előtt készült autókból tavaly – évjárat szerint – öt-nyolcezret hoztak be, míg a 2021-es, 2020-as és 2019-es gyártmányokból mindössze 568, 1576, valamint 2760 kapott magyar rendszámot.
A kizárólag ismert előéletű és rendszeresen szervizelt modelleket forgalmazó Das WeltAuto hálózata 2021-ben 7442 gépkocsit értékesített hazánkban, amellyel a 0-7 éves korosztályban, a kereskedések által eladott használt autók között közel 20 százalékos részesedést ért el.
A koronavírus-járvány miatt világszerte akadozik az alkatrészellátás és a termelés, így nem csoda, hogy az egekbe szöknek a használt modellek árai: a népszerű használt modellek akár 15 százalékkal is drágultak 2021-ben.
Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója szerint, „amíg a szükségesnél jóval kevesebb új kocsi hagyja el a szerelőszalagokat, addig ez a tendencia nem is fordul meg. A világ összes autógyártójánál jelentősen megnőtt a gyártási és kiszállítási idő. Emiatt a vásárlók az új autók helyett a használtak felé fordultak. A csökkenő kínálat és a növekvő kereslet viszont felhajtotta az árakat, így egy 7 millió forintra tartott autóért napokon belül 8 milliót is megadtak a vásárlók.”
Ágazati elemzők szerint az árak tovább emelkedhetnek idén, hiszen az újautó-piac az előzetes prognózisok szerint legkorábban a második félévben, pesszimista vélekedések szerint pedig csupán 2024-re állhat helyre. Így várhatóan még nagyobb lesz az érdeklődés a használt modellek, különösképp a fiatal, minőségi modellek iránt.
A használt import kedvenc márkái (2021)
1 |
VOLKSWAGEN |
14326 |
2 |
OPEL |
13399 |
3 |
FORD |
11824 |
4 |
TOYOTA |
9119 |
5 |
HYUNDAI |
7179 |
6 |
AUDI |
7074 |
7 |
BMW |
6853 |
8 |
MERCEDES |
6317 |
9 |
KIA |
5819 |
10 |
HONDA |
5462 |
11 |
RENAULT |
4178 |
12 |
MAZDA |
4034 |
13 |
NISSAN |
3658 |
14 |
FIAT |
3629 |
15 |
PEUGEOT |
3504 |
16 |
ŠKODA |
3463 |
17 |
CITROEN |
3036 |
18 |
MITSUBISHI |
2458 |
19 |
SUZUKI |
2435 |
20 |
SEAT |
2285 |
Forrás: Data House
A használt import kedvenc modelljei (2021)
1 |
OPEL ASTRA |
4561 |
2 |
FORD FOCUS |
4139 |
3 |
VOLKSWAGEN GOLF |
4088 |
4 |
VOLKSWAGEN PASSAT |
3518 |
5 |
KIA CEED |
2796 |
6 |
OPEL CORSA |
2793 |
7 |
HYUNDAI I30 |
2790 |
8 |
OPEL MERIVA |
2564 |
9 |
AUDI A4 |
2558 |
10 |
HONDA JAZZ |
2228 |
11 |
TOYOTA YARIS |
2140 |
12 |
FORD FIESTA |
2112 |
13 |
BMW SERIES 3 |
2002 |
14 |
HONDA CIVIC |
1695 |
15 |
AUDI A3 |
1647 |
16 |
VOLKSWAGEN POLO |
1618 |
17 |
TOYOTA AURIS |
1581 |
18 |
ŠKODA OCTAVIA |
1513 |
19 |
BMW I3 |
1396 |
20 |
TOYOTA PRIUS |
1368 |
Forrás: Data House
A Data House adatai szerint az importált használt darabokkal együtt összesen csaknem 820 ezer személykocsi került új tulajdonoshoz az elmúlt évben (75 százalékuk idősebb volt tíz évnél), míg az átírások száma tavalyelőtt alig haladta meg a 791 ezret.
A használt autó piacon legtöbben alsó-közép-, kisautó- vagy felső-középkategóriájú modelleket vásároltak 2021-ben, de népszerűek voltak az SUV-modellek is. A legkeresettebb márkának az Opel (95 941 autó), a Volkswagen (82 262 autó) és a Suzuki (73 057 autó) számított. A prémium márkák közül az Audi, a BMW és a Mercedes is a legjobb tízben végzet. A típusok rangsorát az Opel Astra nyerte a Suzuki Swift és a Ford Focus előtt. Érdekesség, hogy a legjobb tízbe három Volkswagen: a Golf, a Passat és a Polo is befutott. Természetesen a használt autó piacon is népszerűnek számított a Skoda Octavia is, amely az egész éves összesítésben a 8. helyet szerezte meg.
A leggyakrabban gazdát cserélt modellek Magyarországon (2021)
1 |
OPEL ASTRA |
47732 |
2 |
SUZUKI SWIFT |
39989 |
3 |
FORD FOCUS |
23072 |
4 |
VOLKSWAGEN GOLF |
21999 |
5 |
VOLKSWAGEN PASSAT |
21616 |
6 |
BMW SERIES 3 |
20675 |
7 |
OPEL CORSA |
18304 |
8 |
SKODA OCTAVIA |
16576 |
9 |
VOLKSWAGEN POLO |
13803 |
10 |
BMW SERIES 5 |
12751 |
11 |
RENAULT MEGANE |
12613 |
12 |
SKODA FABIA |
11856 |
13 |
AUDI A4 |
11470 |
14 |
FORD MONDEO |
11318 |
15 |
FIAT PUNTO |
10431 |
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.