Így spóroljunk az üzemanyaggal

2022. 08. 22.

fogyasztas.jpg

Néha megdöbben az ember, hogy sok kézi sebességváltós autóval járó sofőr mennyire gazdaságtalanul vezet. Alighogy elindul, kattogtatja a kart, negyven fölött négyest vagy ötöst kapcsol, mert úgy emlékszik, hogy a magasabb fokozatban kevesebbet fogyaszt az autó.

Mindez azt jelenti, hogy amikor felvált, a motor fordulatszáma még a közelében sincs annak a tartománynak, amelyben már elegendő a forgatónyomaték a gazdaságos gyorsításhoz. Ilyenkor, ha a kelleténél magasabb fokozatban gyorsítunk csak ömlik az üzemanyag az égéstérbe, el is ég, de a munka hatásfoka bizony nagyon szerény. Vagyis nem más ez, mint üzemanyagpazarlás.

Olyan ez, mintha Mari néni kontrafékes, fix áttételű Csepeljével azonnal száguldani akarnánk, vagy a sok sebességes biciklin hátul a legkisebb fogaskerékbe, elöl meg a legnagyobba akasztanánk a láncot, aztán nyomnánk, ahogy bírjuk.

Mi történik ilyenkor? Kidöglünk, mint a liba, mert rettenetes erőt kell kifejtenünk a gyorsulás, vagy emelkedő leküzdése érdekében.

De térjünk vissza az autóhoz. Minden belsőégésű motornak van egy úgynevezett nyomatékgörbéje, ami a dízeleknél úgy 1800-as fordulatszámtól már nem is görbe, hanem lapos, azért, mert széles fordulatszámtartományban adja le a maximális forgatónyomatékot. A benzineseknél ezen a téren sokat segít a turbó, de gyorsításkor a benzinmotornál is el kell érni egy bizonyos fordulatszámot, ahol a forgatónyomaték már jelentős, mert akkor nem pazaroljuk az üzemanyagot.

A Volkswagen csoport már a múlt évszázad végén az autósok segítségére sietett, amikor létrehozta a világbajnok pillanatnyi fogyasztásmérőjét. Ha a fedélzeti műszeren ezt állítjuk be, és gyakran rápillantunk, hamar világossá válik, hogy a különböző fokozatokban milyen fordulatszámnál a legalacsonyabb a fogyasztás. És bármilyen meglepő, sztrádán utazva – ha éppen nem használjuk a tempomatot – elég egy picit felengednünk a gázpedált, és azt látjuk, hogy visszaesik a pillanatnyi fogyasztás. Miért? Mert lendületben van az autó, a motor fordulatszáma pedig kellően magas, hogy a nyomatékrugalmasság révén fenntartsa a sebességet.

Jó ismerősünk, Dezső bácsi például valóságos mániákusa a műszernek, amely segítségével általában a gyári adatoknál jobb fogyasztási átlagokat ér el.

Igaz, rendszeresen használja a motorféket, mert akkor szünetel a befecskendezés, és ha látja, hogy a távolban sárgára vált a lámpa, már veszi is le a lábát a gázról.

Tegyük hozzá, hogy Dezső bácsi gyakran állítja a guminyomást, mert a kánikulában beállított nyomás lecsökken a hidegfront napjaiban, amikor tíz fokkal alacsonyabb a hőmérséklet.

A múltkori posztunkban azt írtuk, hogy már fél bar guminyomás csökkenéssel tartósan használva az abroncsot, 25 százalékkal rövidül meg a gumi élettartama és 3-4 százalékos fogyasztásnövekedés okoz.

Tegyük hozzá, hogy sokan akkor sem korrigálják az abroncsnyomást, ha telerakják a kocsit százkilós rokonokkal meg jó néhány bőrönddel. Márpedig az autógyárak megadják, hogy mekkora nyomás ideális – nemcsak biztonsági, hanem fogyasztási szempontból is –, ha csak az első két ülésen utaznak, és mennyire kell fújni a hátsó gumikat, ha a kocsi a maximális terhelés határán megy.

 

Aktuális kínálatunk, kategóriák szerint

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr2617912805

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

ablaktörlő (7) abroncs (19) ABS (6) ADAC (14) adás-vétel (11) AEB (6) ÁFA-csalás (7) akkumulátor (21) akkumulátor töltés (5) alkatrész (7) arany kormánykerék (5) asszisztens rendszer (10) átverés (19) Audi (109) Audi A1 (5) Audi A3 (11) Audi A3 Sportback (11) Audi A4 (10) Audi A6 (7) Audi e-tron (11) Audi Hungaria (6) Audi Q3 (11) Audi Q3 Sportback (7) Audi Q7 (5) Audi Q8 (6) Audi TT (5) autó (32) autógyártás (5) autóimport (6) autólopás (7) autópálya (14) autóverseny (6) autó átvizsgálás (10) Auto Bild (16) Auto Bild Allrad (5) autó biztosítás (5) auto motor und sport (5) baleset (56) Bentley (6) benzin (6) benzines autó (6) benzinmotor (10) bírság (8) biztonság (11) biztonsági öv (6) biztonságos autó (5) biztosítás (13) biztosítás autóra (7) biztosítás kötés (5) BMW (25) Bogár (16) Bridgestone (17) Budapest (8) Caddy (7) CASCO (11) cikk (18) cikkek (930) Continental (13) crossover (8) családi autó (13) csalás (7) csúszós út (9) csúszós utak (6) CUPRA (7) Cupra (10) Cupra Born (5) Cupra Formentor (5) Dacia (10) Das WeltAuto (140) Datahouse (15) dízel (18) dízelmotor (9) dízel motor (9) DSG (8) Dunlop (8) e-tron (10) Egyesült Államok (6) Egyesült Királyság (9) elektromos (34) elektromos Audi (6) elektromos autó (90) elektromos autózás (13) elektromos motor (13) elektromos SUV (5) elektromos versenyautó (5) elektromos Volkswagen (10) Európai Unió (17) Euro NCAP (22) év autója (6) fék (6) féktáv (6) FIAT (8) Ford (44) Ford Focus (6) Frank György (12) front assist (6) garancia (11) Genf (8) Genfi Autószalon (7) Genfi Nemzetközi Autószalon (6) Golf (16) Goodyear (15) gumi (22) gumiabroncs (28) gumicsere (10) gumiteszt (11) gyalogos gázolás (5) Győr (6) gyorshajtás (15) gyorsulás (5) haláleset (6) halálos baleset (19) halálos közlekedési baleset (17) Hankook (11) hasznalt (6) használtautó (174) Használtautó (20) használtautó ár (8) használtautó budapest (9) használtautó garancia (10) használtautó garanciával (8) használtautó garanciával budapesten (9) használtautó garancia biztosítás (10) használtautó import (9) használtautó kereskedések (10) használtautó vásárlás (14) használtautó vásárlás garancia (9) használtimport (16) használtpiac (9) használt autó (149) használt autók olcsón (8) használt autós átverés (5) használt autós csalás (6) használt autós csaló (6) használt autós csalók (6) használt autós tanácsok (8) használt autós tippek (10) használt autós trükkök (8) használt autó biztoskézből (7) használt autó budapest (5) használt autó import (11) használt autó importálás (6) használt autó piac (5) használt autó vásárlás (8) használt autó vásárlási tanácsok (9) használt autó vásárlási tipp (8) használt import (12) hasznos (304) haszongépjármű (5) hátsókerék hatjás (5) hibrid (14) hibridautó (8) hibrid autó (6) hirek (377) Honda (7) horrorkaraván (6) Hyundai (13) ID.BUZZ (6) idős autó (7) illegális szoftver (6) import (11) importautó (6) Istenes László (5) ittas vezetés (9) Jármű Szolgáltatási Platform (6) jogi tanács (8) jogosítvány (5) karambol (18) karaván (5) károsanyag-kibocsátás (8) karosszéria (7) KIA (16) kilométeróra (6) kilométeróra tekerés (11) kishaszonjármű (16) kisszines (249) köd (5) ködlámpa (5) kombi (15) kombi autó (5) környezetbarát (5) környezetvédelem (5) koronavírus (45) közlekedés (6) közlekedési baleset (13) Központi Statisztikai Hivatal (8) közúti baleset (14) közúti halálos baleset (11) KRESZ (5) kresz (5) KSH (5) LED (5) LED-lámpa (6) legjobb autó (5) légkondicionáló (5) légzsák (6) lítiumion-akkumulátor (9) lízing (6) lopás (5) M1 autópálya (5) Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (17) Magyar Közút Zrt. (5) márkakereskedés (10) márkaszerviz (19) Mazda (5) megbízható használt autó (5) Mercedes (20) MGE (11) Michelin (14) miért marad el a genfi nemzetközi autószalon? (5) mild hibrid (7) motor (12) motorkerékpár (7) motorolaj (5) Multivan (7) NAV (16) NCAP (7) NCAP teszt (10) Németország (16) német autóklub (5) nepper (11) Nokian (5) Nürburgring (7) nyaralás (9) nyaralás autóval (5) nyárigumi (13) nyárigumiteszt (6) Octavia (12) Opel (35) összkerékhajtás (6) ötcsillagos minősítés (7) parkolási asszisztens (5) Peugeot (11) piaci statisztika (8) Pikes Peak (8) Pirelli (5) plug-in hibrid (41) Porsche (37) Porsche 911 (7) Porsche Hungaria (14) Porsche Taycan (7) Renault (11) Rendőr-főkapitányság (6) rendőrség (26) rendszám (6) sávtartó asszisztens (7) SEAT (60) SEAT Alhambra (5) SEAT Arona (6) SEAT Ateca (8) SEAT Cupra (5) SEAT Leon (6) Seat Leon (5) SEAT Tarraco (6) Skoda (132) Skoda Auto (14) Skoda Enyaq (10) Skoda Enyaq iV (14) Skoda Fabia (16) Skoda Kamiq (9) Skoda Karoq (5) Skoda Kodiaq (8) Skoda Octavia (45) Skoda Superb (21) sportautó (10) SUV (77) suv autó (7) Suzuki (25) szabálytalanság (5) szélvédő takarítás (6) személyautó (20) személygépjármű (15) szén-dioxid kibocsátás (14) szerviz (6) tanulmányautó (5) TDI (6) technológia (14) teherautó (6) téligumi (15) téligumiteszt (6) terepjáró (8) Tesla (10) teszt (6) tisztán elektromos (5) törésteszt (19) Toyota (20) Transporter (12) Travel Assist (7) TSI (11) tudta (9) újautó (34) új autó (17) új modell (5) utazás (5) ütközés (9) üzemanyag (8) üzemanyag fogyasztás (5) vadbaleset (8) vadgázolás (5) verseny (5) versenyautó (11) versenysport (7) vészfék (5) vészfékező rendszer (6) vezetéstechnika (7) videok (32) Volkswagen (229) Volkswagen-csoport (109) Volkswagen Caddy (7) Volkswagen elektromos autó (5) Volkswagen Golf (41) Volkswagen Haszonjárművek (7) Volkswagen ID (6) Volkswagen ID.3 (15) Volkswagen ID.4 (9) Volkswagen Konszern (5) Volkswagen Passat (13) Volkswagen Polo (15) Volkswagen T-Roc (5) Volkswagen Taigo (5) Volkswagen Tiguan (11) Volkswagen Touran (6) Volkswagen Transporter (11) Volkswagen Up! (5) Volvo (6) VW (10) VW-csoport (9) What car? (22) WLTP (17) Wolfsburg (6) zárt végű pénzügyi lízing (5) Címkefelhő
süti beállítások módosítása