Június végén 15,2 év volt autóállományunk átlagos kora
Augusztus végéig 76 349 új személygépkocsi kapott magyar rendszámot, ugyanakkor – amint a Datahouse grafikonja mutatja – május óta fokozatosan csökken a használtan importált autók száma. Ennek ellenére a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint újabb csúcsot döntött a magyar személyautó állomány átlagos kora, mert a Covid-világjárvány alaposan összezilálta a beszállítói láncokat, így – amint azt Németh Balázs, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója elmondta – az a szürreális helyzet állt elő, hogy több tízezer autó azért nem kerülhet a megrendelőhöz, mert a gyártó arra az egyetlen chipre vár, amely a bal oldali visszapillantó tükröt irányítja, és emiatt az autókat majd újra végig kell futtatni a minőségbiztosítási rendszeren. Így tehát nagyon sok gépkocsi nagyon sok specifikációval egyáltalán nem rendelhető.
A magyar személygépkocsi állomány átlagos kora (év)
2018 |
dec. 31. |
14,2 |
2019. |
jún. 30. |
14,3 |
|
dec. 31. |
14,4 |
2020. |
jún. 30. |
14,6 |
|
dec. 31. |
14,7 |
2021. |
jún. 30. |
14,9 |
|
dec. 31. |
15,0 |
2022. |
jún. 30. |
15,2 |
Forrás: KSH
„Jelenleg azzal szembesülünk, hogy az akár 1-1,5 éves várakozási idő mellett is boldog az ügyfél, ha rendelni tud autót. A keresleti piacnak pedig törvényszerűen árfelhajtó hatása van, amint azt az elmúlt időszakban tapasztalhattuk is” – jellemezte a helyzetet Németh Balázs, hozzátéve, hogy a használt autó piacon nagy valószínűséggel az eddigieknél is nagyobb lesz a külföldről hozott gépkocsik között a rengeteg kilométert futott, Euro 4-es, 5-ös, vagy még rosszabb környezetvédelmi besorolású modell, teljesen megbízhatatlan szervizháttérrel, aminek rengeteg negatív következménye lehet a légszennyezéstől a kérdéses műszaki állapot által jelentett közlekedésbiztonsági rizikófaktorig.
Ami a nyolchavi új autó piacot illeti, így alakult a legnagyobb forgalmú kategóriák eladási darabszáma:
1 |
C-Alsó-közép |
18686 |
2 |
B-SUV |
16037 |
3 |
C-SUV |
13562 |
4 |
B-Kisautó |
5969 |
5 |
D-Felső-közép |
4809 |
Forrás: Datahouse
A piacvezető alsó-közép kategória forgalomba helyezési toplistája pedig a következőképpen néz ki a Datahouse adatai szerint.
1 |
SUZUKI SX4 S-CROSS |
4470 |
2 |
KIA CEED |
2974 |
3 |
TOYOTA COROLLA |
2500 |
4 |
ŠKODA OCTAVIA |
1922 |
5 |
HYUNDAI I30 |
1094 |
6 |
FORD FOCUS |
812 |
7 |
VOLKSWAGEN GOLF |
599 |
8 |
OPEL ASTRA K |
562 |
9 |
ŠKODA SCALA |
504 |
10 |
AUDI A3 SPORTBACK |
410 |
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.