Fél évszázados az elektromos Transporter
Az elektromos VW busz, az ID. Buzz a Transporterek több generációjának is hordozza a génjeit. Így például kevesen tudják, hogy már ötven éve is készült a második generációs Transporterből elektromos változat.
Egy évtized alatt 120 darab elektromos T-kettes készült különféle karosszériával. Az első prototípusa 1972-ben – egy platós kisteherautó nyitott rakodótérrel – 2,2 tonnát nyomott, és a szíve egy 880 kilogrammos, 21,6 kWh kapacitású akkumulátor volt. A mai akkumulátorrendszerekhez képest a cellák nemcsak nehezek, hanem lényegesen kevesebb energiát is tároltak, hiszen az ID. Buzz nettó akkumulátorkapacitása 77 kWh, az akkucsomag tömege pedig mindössze 500 kilogramm. Mindez sokéves kutatás és fejlesztés eredménye.
Fél évszázada az is problémát jelentett, hogy nehézkes volt az akkumulátorok behelyezése a jármű aljába, az akkumulátor a rakodópadlóra volt szerelve. Ezzel szemben az ID. Buzz alapja a Modular Electric Drive Kit (MEB), amely lehetővé teszi az akkumulátorcsomag nagyon mélyen és laposan történő beszerelését a „szendvicspadlóba”. Az eredmény: alacsonyabb súlypont, amely garantálja a mozgékonyságot, a biztonságot és a vezetési élmény egészséges részét. Emellett új lehetőségeket, több helyet teremt az utastérben.
Mivel a T2 elektromos kisteherautó hatótávolsága mindössze 85 kilométer volt, de üresen elérte 75 kilométeres sebességet is, 1978-ban Berlinben hét T2-vel végzett flottateszttel akkoriban rendkívül innovatívnak számító megoldást alkalmaztak: az akkumulátorcserét. Mindössze öt percbe telt az üres akkumulátorokat teljesen feltöltöttre cserélni. Ez drasztikusan csökkentette a több órás várakozási időt, amely a töltési folyamathoz szükséges lett volna.
Az akkumulátorcsere elvét manapság már nem alkalmazzák – már csak azért sem, mert a töltési teljesítmény mérhetetlenül javult. Az ID. Buzz esetében például a gyorstöltő állomásokon a 170 kW-os maximális töltési kapacitásnak köszönhetően az akkumulátorok nagyjából fél óra alatt tölthetők fel 5-ről 80 százalékra.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.