Az új- és a használt autók piaca tavaly egyaránt szűkült
Új személyautók és kishaszonjárművek forgalomba helyezése (forrás: Datahouse)
Az elmúlt évben 111 524 új személygépjármű kapott rendszámot Magyarországon, ami 8,5 százalékos csökkenést jelent 2021-hez képest. Sokkal jelentősebben szűkült a kishaszonjárművek piaca, ahol 23,2 százalékkal kevesebb modellt regisztráltak tavaly, mint 2021-ben – írja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) éves összefoglalójában.
A forgalomcsökkenés nem most kezdődött. Már a Covid-járvány is alaposan belezavart a világgazdaság működésébe az alkatrész-ellátás súlyos akadozása miatt, ám a februárban kirobbant orosz-ukrán háború tovább nehezítette az autóipar helyzetét is. Amint az MGE megállapítja, az év elején a háború okozta kihívások mellett a félvezetők 2021 óta tartó hiánya is sok nehézséget okozott, ami a megszokottnál hosszabb szállítási időket eredményezett, de a gyártók az év második felére többnyire megoldották a feladatot és a szállítási idők közelítenek a békeidőkben megszokottakhoz. Másrészt az euró-forint árfolyam változása az új- és használtautók árain is érezteti hatását.
Ami az elektromos autókat illeti, bár eladásaik gyors ütemben növekedtek az utóbbi években, 2022 végére a vártnál jelentősen kevesebbet helyeztek forgalomba belőlük, így összességében a regisztrált új autók mindössze 4 százaléka tisztán elektromos és hasonló arányt képviselnek a tölthető hibrid modellek is. Ez az összességében 8 százalékos piaci részesedés európai összevetésben igen alacsonynak számít.
A szegmensek tekintetében továbbra is a legnépszerűbb az alsó-közép kategória, minden negyedik autó ebből a szegmensből kerül ki. Továbbra is rendkívül népszerűek a városi terepjárók, ezek közül a legkisebb, B-kategóriás modellek a legkelendőbbek, de a többi méretet is figyelembe véve az SUV modellek a piac majdnem felét adják 48 százalékos részesedéssel.
Használt autók importja
forrás: Datahouse
A használt autók importja is visszaesett, de az az új modellek forgalmánál kisebb mértékben, mindössze 4,5 százalékkal 137 412 darabra. A csökkenés oka elsősorban a gazdasági helyzet és a forint-euró árfolyam jelentős emelkedése. Fontos hozzátenni, hogy a kisebb mértékű visszaesés részben az év eleji újautó hiánynak köszönhető, amikor számos vásárló úgy döntött, hogy inkább azonnal elérhető használt autót vásárol. Régóta tartó trend az országban, hogy a behozott használt modellek száma meghaladja az új autókét, részben ennek köszönhető, hogy az autópark átlagkora folyamatosan növekszik. Jelentős kihívás a jövőre nézve ennek a trendnek a megfordítása.
Magyar személygépkocsi állomány
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.