Már egy átlagos használt autó is lehet jó befektetés
Az elmúlt évben 826 884 személyautó cserélt gazdát a hazai használtpiacon, ami 1,2 százalékkal haladja meg a tavaly előtti 817 300 darabos értéket. Fájdalmas tény, hogy az átírt autók 75 százaléka, 621 176 darab 2013 előtt készült.
Amint Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója elmondta, a jó minőségű példányok évek óta tartják az árukat, előfordulhat olyan eset is, hogy egy négyéves modell az újkori áránál drágábban adható el, tehát ma már ott tartunk, hogy egy átlagos használt autó is lehet jó befektetés.
„Ezt sok magántulajdonos észrevette, akik olykor irreális árigénnyel jelennek meg a kínálati oldalon. A vételi oldalon azonban az látható, hogy a vásárlók elfogadták a magas használt autó árakat, és tétovázás nélkül kifizetnek akár tízmillió forintot is egy fiatal, kéziváltós Škoda Octaviáért. Ellenben az 5-7 éves kategóriában nagyobb árérzékenység jellemző, ott ötmillió forint körül mozog a fájdalomküszöb” – tette hozzá Tóth Péter.
A használtpiac élénkülése évről évre folyamatos, azonban a tavalyi harmadik és negyedik negyedévben már elmaradt az átírások száma a megelőző két év azonos időszakában regisztrált értékektől. Az összértékesítésből a használtautó kereskedők 213 ezer darabbal 25 százalékos piaci részesedést értek el. A Das WeltAuto az országos hálózatában 2022-ben 6278 autót értékesített, míg egy évvel korábban ez a szám 7442 volt.
Használtkocsik átírása negyedévenként
Kép forrása: DataHouse
A piaci tendenciáról a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója elmondta, hogy tavasszal és nyár elején még viszonylag erős volt a kereslet, így szinte pillanatok alatt keltek el a minőségi, jó árú használt autók. Az élénk kereslet miatt a vásárlók sok esetben – a jó ár tudatában – szinte próbaút nélkül szerződtek a kiszemelt autókra, mert attól tartottak, hogy másvalaki azonnal elviszi a kocsit, ha nem csapnak le rá időben.
„Ez a jelenség ősszel már mérséklődött, így év végére kiegyenlítődött a kereslet és a kínálat. A vevők láthatóan egyre megfontoltabbá váltak, így az azonnali szerződédkötés helyett inkább kivártak, akár hónapokig halogatva vásárlást. A lendület mérséklődésében az is szerepet játszott, hogy érzékelhetően csökkent a finanszírozási kedv, mert amíg az év elején minden második szerződéshez finanszírozás is kapcsolódott, addig év végére 30 százalékosra csökkent ez az arány, amely nehezítette a gépjármű-beszerzéseket, hiszen csak a készpénzzel rendelkező ügyfelek tudtak könnyen vásárolni” – mutatott rá Tóth Péter.
Noha a koronavírus-járvány enyhülése nagy reményekre adott okot, a februárban kirobbant háború szinte azonnal érzékeltette a hatását, amely több területen befolyásolta a piaci mozgásokat: márciusban és áprilisban csökkent a vásárlókedv, holott ebben az időszakban még kaphatók voltak megfizethető autók a magyar piacon. A háború eszkalálódása miatt aztán számos olyan hír látott napvilágot, hogy nő az új autók kiszállítási ideje, ez pedig újból a használt autók irányába terelte a figyelmet, azonban a kínálat szűkülni kezdett, az árak pedig elindultak felfelé.
„A jelenlegi kilátások alapján továbbra is a hosszabb szállítási idők jellemzik az új autó szegmenst, így 2023-ban sem várható enyhülés a használt kocsik iránti keresletben. Az utánpótlás beszerzése azonban továbbra is korlátozott marad, így a használt autók árainak csökkenése nem várható a közeljövőben” – foglalta össze Tóth Péter, rámutatva, hogy a Das WeltAuto hálózat tapasztalatai alapján továbbra sem csökken a dízel autók iránti kereslet, különösen az Audi A4, a Volkswagen Passat és a Škoda Superb esetében. A kisebb méretű modelleknél egyértelműen a benzines vagy az alternatív hajtású példányok dominálnak a kedvező fenntartási költségek miatt.
Másrészt a piac olyan szempontból is átrendeződött, hogy az elszálló üzemanyagárak miatt az elektromos és a hibrid modellek kerültek az érdeklődés előterébe. Ezt a trendet láthatóan igyekeztek meglovagolni a kereskedések, de mivel ez a tendencia egész Európában jellemezte az ágazatot, rövid idő alatt hiány keletkezett az kontinensünkön a jó állapotú használt e-modellekből. Ezért aztán egyre nehezebbnek bizonyult az eladó modellek beszerzése, a szűkülő kínálat viszont árnövekedéssel járt ebben a szegmensben is.
A TOP 20 modell a magyar használtpiacon (2022, darab)
1 |
OPEL ASTRA |
45899 |
2 |
SUZUKI SWIFT |
37408 |
3 |
FORD FOCUS |
22568 |
4 |
VOLKSWAGEN GOLF |
22194 |
5 |
VOLKSWAGEN PASSAT |
21433 |
6 |
BMW SERIES 3 |
20452 |
7 |
OPEL CORSA |
18029 |
8 |
ŠKODA OCTAVIA |
15708 |
9 |
VOLKSWAGEN POLO |
13306 |
10 |
BMW SERIES 5 |
13141 |
11 |
AUDI A4 |
12279 |
12 |
ŠKODA FABIA |
11545 |
13 |
RENAULT MEGANE |
11436 |
14 |
FORD MONDEO |
11095 |
15 |
AUDI A6 |
10054 |
16 |
FIAT PUNTO |
9970 |
17 |
MERCEDES E-CLASS |
9370 |
18 |
PEUGEOT 206 |
8999 |
19 |
RENAULT CLIO |
8920 |
20 |
TOYOTA YARIS |
8886 |
Forrás: DataHouse
A használtpiac kedvenc márkái (2022, darab)
1 |
OPEL |
93976 |
2 |
VOLKSWAGEN |
83264 |
3 |
SUZUKI |
70964 |
4 |
FORD |
64761 |
5 |
BMW |
53764 |
6 |
RENAULT |
44055 |
7 |
MERCEDES |
43648 |
8 |
AUDI |
38887 |
9 |
ŠKODA |
37631 |
10 |
TOYOTA |
37254 |
11 |
PEUGEOT |
30589 |
12 |
FIAT |
25167 |
13 |
CITROEN |
21558 |
14 |
MAZDA |
18716 |
15 |
NISSAN |
16649 |
16 |
SEAT |
15959 |
17 |
HONDA |
15492 |
18 |
KIA |
15244 |
19 |
HYUNDAI |
12951 |
20 |
VOLVO |
11884 |
Forrás: DataHouse
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.