A használtpiac még vár a SUV-modellekre
A magyar személygépkocsi állomány átlagos kora évről-évre nő, és egyelőre nem vártható javulás, hiszen Európa-szerte elmarad az új autók kínálata a kereslettől. Emiatt elképzelhető, hogy jövőre már 16 évre emelkedik a magyar flotta átlagos kora – mondta Tóth Péter, a budaörsi Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója, arra a februári posztunkra utalva, amelyben megírtuk, hogy a 4 milliós magyar személyautó állomány átlagos kora az elmúlt év végére 15,4 évre emelkedett.
Igaz, az idei első két hónapban a tavalyi azonos időszakban regisztrált 17 539-ről 18 062-re emelkedett az új autók forgalomba helyezésének szintje, ám ez a bővülés korántsem elegendő a magyar flotta öregedésének megállításához. Az sem szerez örömet, hogy februárban a használtimport 913 darabbal kevesebb volt az új modellek forgalmánál, hiszen a használtan importált gépkocsik jó kétharmada idősebb tíz évnél.
Az elmúlt évvel kapcsolatban Tóth Péter elmondta, hogy hatalmas volt az érdeklődés az új, a használt, és a fiatal használt autók iránt egyaránt. Ez az érdeklődés márciustól októberig egyfolytában kitartott, majd megemelkedtek a finanszírozási kamatok, jött a tél és az energiaárak emelkedése, ami természetesen hatással volt a háztartások és a vállalkozások büdzséjére, és ez visszavetette a vásárlók érdeklődését.
De az év végi csökkenés ellenére is 826 884 személyautó cserélt gazdát a hazai használtpiacon, ami 1,2 százalékkal haladja meg a tavaly előtti 817 300 darabos értéket.
A Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója ugyanakkor bizakodó, és arra számít, hogy március közepétől erősödik a vásárlók érdeklődése, bár az árak nem csökkennek, sőt egyes keresett modelleknél tovább emelkednek, különösen a fiatal használt modellek esetében, mert azokból nincs kínálat, hiszen az új autók forgalma elmarad a kívánatostól.
Noha a használtpiacon a korosabb benzines és dízel autók iránt továbbra is a megszokott a kereslet, tavaly a legnagyobb hévvel az elektromos autókat keresték, és ez a tendencia idén is folytatódott. Nagyon sokan érdeklődnek az alternatív meghajtások iránt, azzal, hogy majd otthon töltik az autójukat. Ugyancsak slágernek számítanak a hibrid modellek is, hiszen, ha lemerül az akku, a benzinmotorral tovább lehet menni. Ezeken kívül még a családi kombik is igen keresettek.
A tendenciákról szólva Tóth Péter rámutatott, hogy Magyarország egy konzervatív piac. Az ezredforduló előtt a szedánok országa voltunk, erről tértek át a vásárlók a kombikra. Manapság, akik 2-4 éves modelleket keresnek, továbbra is inkább a kombikat veszik, másrészt a SUV-ok felfutása várható. Ezek azonban még viszonylag új gyártmányok, és a mai piaci helyzetben a fiatal autókat nemigen akarják eladni. Ezért kell még néhány év, amíg ezek megjelennek a használtpiacon, és elegendő SUV kerül abba a korba, ami megfelelő lesz a magyar használtkocsi-vásárlók pénztárcájának.
Az újautók piacán ugyanakkor már látszik az új trend, hiszen az idei első két hónapban a három piacvezető kategória a B-SUV, a C-Alsó-közép, és a C-SUV volt 3691, 3632, illetve 3350 darabos értékesítéssel.
A B-SUV kategória kedvenc modelljei az újautó piacon (január-február, darab)
DACIA DUSTER |
648 |
TOYOTA YARIS CROSS |
569 |
SUZUKI VITARA |
472 |
VOLKSWAGEN T-CROSS |
321 |
VOLKSWAGEN TAIGO |
169 |
FORD NEW PUMA |
160 |
OPEL CROSSLAND X |
153 |
VOLKSWAGEN T-ROC |
151 |
MG ZS |
147 |
OPEL MOKKA |
129 |
ŠKODA KAMIQ |
102 |
Forrás: DataHouse
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.