Napelemek a kocsitetőn?
Ha összehasonlítjuk, hogy mennyi energiára van szüksége egy elektromos autónak és mennyi energiát termel egy manapság a kereskedelemben kapható napelem, akkor gyorsan eloszlik a remény, hogy a villanyautók meghajtásához elegendő a napenergia.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy az ötletet nem próbálták ki. Valójában az ötlet egészen 1955-ig, a General Motors Sunmobiljáig nyúlik vissza. De bármennyire is vonzó az ötlet, az átlagos elektromos járművek külső felületén előállított néhány száz watt messze nem elég ahhoz az energiához, amire egy rövid út megtételéhez szükség van.
Ennek ellenére két okból is érdemes megfontolni, hogy napelemeket helyezzenek el az EV külső felületén. Az egyik, hogy az energiafelhasználás nem csak a hajtásláncra korlátozódik, és egy 1 kW teljesítményű rendszer ellensúlyozhatja a légkondicionálás vagy a fűtés okozta veszteségeket.
Másodsorban pedig a napelemes generátorok soha nem állnak le, és ha felkel a nap, mindig számíthatunk egy kis pót elektromosságra.
Egy felhőtlen napon az 1 kilowattos rendszer akár 40 kilométeres hatótávolságot is képes biztosítani, amíg a tulaj az irodában van, a kocsi meg napozik a parkolóban.
A német ABT tuningcég ki is fejlesztett egy rendszert a Volkswagen ID.Buzz-hoz, amelynek hosszú teteje ésszerű területet biztosít a napsugarak begyűjtésére. A rendszer 0,6 kilowattot termel, és a nagy főakkumulátort tölti fel, aminek köszönhetően a becsült hatótávolság – átlagos futásteljesítménnyel számolva – évente 2500 kilométerrel bővül.
Feltételezve, hogy a tulajdonosok valójában csak szabadidős célokra használják a furgont, ez a kiegészítő áram-mennyiség elegendő a fedélzeti elektronikai eszközök működtetéséhez.
Az oldalsó napelem panelek is fejlesztés alatt állnak, és a tervezők azon dolgoznak, hogy általuk elérjék az 1 kilowattos teljesítményt.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.