Amiről kevés szó esik: a gyújtógyertya
A ma használt gyújtógyertyáknak nincs túl sok közük azokhoz, amiket 50-60 éve használtak.
Amint Papp László, a Porsche Hungaria műszaki oktatója blogunknak elmondta, réges-régen 5-10 000 kilométer volt egy gyújtógyertya élettartama, sőt voltak olyan kétütemű motorkerékpárok, amelyekben 2000 kilométerenként cserélni kellett, mert ahogy égett az olaj az égéstérben az a gyertya halála volt.
A négyütemű motoroknál az egykori 10-20 ezer kilométeres csereperiódussal szemben ma már a 60-100 ezer kilométer az általános. Pedig durva dolgokat kell kiállnia ezeknek a gyújtógyertyáknak, mivel olyan hőmérsékleten kell dolgozniuk, hogy leégjenek róluk az égéstérben elkerülhetetlenül rárakódó szennyező anyagok.
Ez az öntisztulási hőmérséklet meglehetősen magas, és az szokott lenni a baj, ha nem megfelelő gyertyát kap a motor, hogy a gyertya túlmelegszik, és elolvadnak az elektródák. Vagy bekövetkezik a másik hiba, amikor a gyertya nem éri el az öntisztulási hőmérsékletet, és akkor a lerakódások egy idő után lehetetlenné teszik a működését.
Ezért fontos, hogy az adott modellhez csak a gyár által kikísérletezett gyertyákat használják – hangsúlyozta Papp László.
A mai motorokban már különleges anyagokkal (platina, iridium) készült, hosszú, 60-100 ezer kilométer élettartamú gyertyák vannak, igaz a nagy menetteljesítmény elérésében a modern motorvezérlés is sokat segít. Ezek a gyertyák természetesen sokkal többe kerülnek, mint a régiek, mert sokkal drágább anyagokkal készülnek, mint például a platina középelektródás gyertyák.
Ez a 100 ezer kilométert megközelítő élettartam azonban csak akkor érhető el, ha a járművet használják is, mert ha évekre leállítják, a gyertya egyszerűen tönkre megy, még akkor is, ha száraz helyen tárolják az autót. Az égéstérben ugyanis a benzin (szénhidrogén) elégésekor víz és szén-dioxid keletkezik, a zárt hengerben megrekedt vízpárának meg korróziós hatása van. De a tartósan leállított jármű motorjában a korrózió a környező levegő nedvességtartalma miatt is bekövetkezhet.
A fentiek alapján tehát akik a szabadpiacon vásárolnak olyan használt autót, aminek nincs szervizfüzete, és nem lehet tudni, megvoltak-e a szükséges karbantartások, jól teszik, ha nemcsak a motorolajat, a fék- és a hűtőfolyadékot cserélik, hanem a gyertyákat is. Ez az előrelátó lépés azzal lepi meg az új tulajdonost, hogy a jármű fogyasztása csökken, mert a gyújtások biztosabbak lesznek, tehát a benzin jobb égése nagyobb hatásfokú működést eredményez.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.