Miért kell ősszel többször ellenőrizni a guminyomást?
Ahogy közelít az ősz, egyre gyakrabban kell(ene) ellenőrizni a gumiabroncsban lévő levegő mennyiségét, vagyis a guminyomást.
Elméletileg elindulás előtt minden vezető számára kötelező feladat a gépjármű állapotának, így a gumiabroncsok állapotának ellenőrzése is, azonban még a tankolások alkalmával ajánlott nyomásellenőrzés is elmarad rendszerint.
Pedig nyár végétől ajánlott a rendszeres ellenőrzés, mert ahogy egyre hűvösebb van, úgy csökken az abroncsban a légnyomás, és hamar leesik az ajánlott érték alá. Ekkor a gumi szétterül (ezért jobban kopik), és nemcsak az a baj vele, hogy megugrik az autó fogyasztása, valamint jobban melegszik, így hamarabb öregszik, de a lapos abroncs egyszerűen veszélyes.
Gondoljunk csak a kikerülő manőverekre, valamint a fékútra. A fékút ugyanis megnő, alacsonyabb lesz a biztonságosan elérhető kanyarsebesség, rosszabb a reakció a hirtelen kormánymozdulatokra. A túl puha abronccsal a kormányzás is nehezebb, és a puha abroncsnak nagyobb a gördülési ellenállása.
Mondjuk az sem mellékes, hogy fél barral alacsonyabb guminyomással tartósan autózva 25 százalékkal rövidül a gumi élettartama és 3-4 százalékkal nő az üzemanyagfogyasztás.
Nem tudja minden autós, hogy más és más nyomás szükséges az eltérő méretű gumiabroncsokhoz. Alapszabály, hogy minél szélesebb, minél alacsonyabb oldalfalú az abroncs, annál magasabb nyomást kíván. Tehát ha valaki nem a gyár által megadott méretű abronccsal jár, nézzen utána, milyen nyomás lenne a legjobb.
Másrészt könnyű megmérni a mintázat mélységét a futófelület közepén és a széleken. Ha középen nagyobb a mintamélység, akkor túl alacsony a guminyomás, ha a két szélen mélyebb a mintázat, akkor a gumi túl kemény. Alacsony nyomásnál ugyanis a gumi középső része belapul és a mintázat két széle viseli a fő terhelést. Túlfújt abroncsnál, pedig a középső rész kopik jobban.
A megfelelő keréknyomás, a futómű helyes beállítása és a szezonon kívüli megfelelő tárolás megnövelik a gumiabroncsok élettartamát, azonban a kerekek rendszeres ellenőrzése így is elengedhetetlen. Az abroncs az egyetlen kapcsolat autó és az út között. Ha ez a kapcsolat gyenge, az egész rendszer veszélyben van. Ne várjuk meg, amíg baleset történik, az abroncsok időben történő cseréje és rendszeres karbantartása mindenkinek a saját érdeke, ugyanakkor a saját felelőssége is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.