Májusban már felrakathatjuk a nyári gumit
Alaposan megtréfálta a népi tapasztalat szerint amúgy is szeszélyesnek tartott április mindazokat, akik a márciusi nyárban felrakatták a nyári abroncsokat, mert nem egy vidékünkön ilyen hajnali körülmények várták az autósokat.
És a nedves-nyálkás aszfalton a nyári gumi nemcsak azért megbízhatatlan, mert a szinte teljesen sima futófelületen nincsenek megfelelő kapaszkodó barázdák, hanem azért is, mert a nyári gumit alkotó keverék alacsony hőmérsékleten merevvé válik, és elveszti a tapadását.
Ezért is mondják, hogy 7 Celsius-fok alatti hőmérsékleten ne induljunk el nyári abroncsokkal.
Fontos, hogy a tél-nyári cserét úgy intézzük, hogy legyen egy külön téli és nyári felnikészlet a maga abroncsaival, tehát a gumit ne feszegessék le minden szezonváltáskor a kerékről, mert az nem használ az abroncs tartósságának.
Mindazoknak pedig, akik újonnan vettek nyári abroncsokat, javasoljuk, hogy az első 100-150 kilométeren ne várják a tökéletes viselkedést, mert bizony a gumiabroncsokat is be kell járatni.
A legtöbben nemigen veszik alaposan szemügyre az abroncsot, pedig a méretjelölésnél is fontosabb adat van az oldalán. Ez az úgynevezett DOT-szám, amiből megtudhatjuk, hogy mikor készült a gumiabroncs.
Egy ovális keretben négy számjegy. Na, kérem az a DOT-szám, aminek az első két számjegye azt jelzi hányadik héten készült az abroncsunk, a másik kettő pedig azt, hogy melyik évben.
Vannak, akik csodálkoznak, ha a gumiszervizben akkor is javasolják, hogy cseréljék le a 7-8 éves abroncsukat, ha alig kopott, hiszen többnyire csak áll az utcán a kocsi, ritkán mennek vele. Csakhogy az utcán „nap szíjja, eső veri”, ráadásul az oxigén és az ózon kémiai hatása álló helyzetben is öregíti a gumikeveréket.
Az öreg, vagyis 7-8 éve használt abroncsok ugyanis lassan elvesztik rugalmasságukat, ami miatt a kocsi szépen elpattoghat az útról a kanyarban, másrészt a rugalmasságvesztés következménye a tapadásveszteség, ami hosszabb féktávot, rosszabb kanyartartást okoz.
A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, ha valaki egy nem használt 5 éves gumiabroncsot vesz, nem kacérkodik a veszéllyel, hiszen még öt évig gond nélkül használható.
A keverék öregedését ugyanis különböző kémiai és fizikai hatások váltják ki. Annak érdekében, hogy ezektől megvédjék a gumit, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs több évig sem veszít felhasználhatóságából.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.