Zivatarszezon – víz az úton
Ha vezetés közben kap el bennünket a zivatar, egy óra alatt akár 20 milliméter eső is lezúdulhat az égből, és azt vesszük észre, hogy ahol eddig aszfalt volt, most vastagon hullámzik a víz. A gumiabroncsgyártók sokat dolgoznak azon, hogy vizes úton is minél biztonságosabbak legyenek a termékeik, de csodát ők sem tudnak művelni.
Ezért a német autóklub, az ADAC ilyen esetekre összeszedett néhány jó tanácsot. Ezek közül a legfontosabb: azonnal lassítson!
Nehéz időjárási és útviszonyok esetén még autópályán is jóval 80 kilométer alatti sebesség ajánlott. Ez különösen igaz a hátsókerék-meghajtású járművekre és azokra, amelyek gumiabroncsai már nem vadonatújak.
A lassítás azért is fontos, mert gyakran nem láthatóak a vízfelület alatt megbúvó kátyúk, márpedig egy nagy sebességgel eltalált mély gödör az aszfaltban nemcsak a guminak, felninek, sőt a felfüggesztésnek árt, hanem akár ki is ránthatja a kormányt a vezető kezéből, és megpördülhet az autó, ami a síkos felületen aztán irányíthatatlanul korcsolyázik.
Kapcsolja be a tompított fényt!
Igazítsa ablaktörlő sebességét a látási viszonyokhoz!
Aztán itt van az aquaplaning, ami nemcsak a lábszárközépig érő vízben veszélyes. Ez azt jelenti, hogy az abroncsok „felúsznak” a vízre, vagyis, egy vízfilmen siklanak, és épp annyira irányíthatatlanná teszik a kocsit, mint a jég.
Tehát aquaplaning esetén ne kormányozzon, ne fékezzen, ne gyorsítson, ne végezzen hirtelen manővereket.
Ilyenkor óvatosan vegye le a lábát a gázpedálról, hogy a motorfék se fejtsen ki fékhatást, és hagyja a járművet kigurulni, tartsa egyenesen a kormányt, amíg az abroncsok ismét érintkeznek az úttal.
Másrészt nem csak zivatar esetén érdemes visszavenni a sebességet, hanem akkor is, ha csak éppen elkezd esni, mert az útfelületen lévő aprószemcsés por és olaj afféle iszapfilmmé válik, ha egy kis víz éri, és kell egy idő, amíg az lemosódik az aszfaltról.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.