Verik a dízelek az e-autókat Európában
Tavaly Magyarország volt az egyetlen Európai Uniós tagország, ahol az előző évhez képest csökkent az új autók forgalomba helyezése. De nálunk magas volt az infláció, magasak voltak a kamatok.
Az idei első öt hónapban azonban már 9,5 százalékkal 51 611 darabra bővült a forgalomba helyezések száma – idézte a Data House adatait Wachtler Tamás, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, rámutatva, hogy kezdenek visszatérni a magánvásárlók is, hiszen jobb a kamatkörnyezet: a korábbi 17-18 százalékos THM-mel szemben bővel 10 százalék alatti, 5-6 százalékos tartományról beszélhetünk.
Új személyautó toplista májusban (darab, piaci részesedés)
1 |
TOYOTA |
1325 |
13,90% |
2 |
VOLKSWAGEN |
889 |
9,33% |
3 |
SUZUKI |
869 |
9,12% |
4 |
ŠKODA |
785 |
8,24% |
5 |
KIA |
482 |
5,06% |
6 |
BMW |
464 |
4,87% |
7 |
MERCEDES |
451 |
4,73% |
8 |
FORD |
447 |
4,69% |
9 |
HYUNDAI |
444 |
4,66% |
10 |
DACIA |
394 |
4,13% |
Forrás: Data House
Európában az elektromos modellek aránya érezhetően csökken az eladásokban a tavalyi azonos időszakhoz képest, és látható, hogy az elektromos mobiltás állami támogatás nélkül nem áll meg a lábán.
Magyarországon viszont támogatják az új elektromos autók vásárlását, igaz, csak cégek vehetik igénybe. A támogatás segíti az e-autó eladásokat, amelyek magyar piaci részesedése a tavalyi mintegy 5 százalékról 8 százalék körüli szintre emelkedett. Csehországban és Szlovákiában, ahol nincs semmiféle támogatás, 2-3 százalék körüli az új értékesítésben az elektromos autók aránya.
Ezzel szemben az európai piacon 12-13 százalék az elektromos autók súlya, míg tavaly még 15 százalékos volt, a dízel-autók már megelőzték az elektromos kiviteleket az új autók piacán, és az idei első negyedévben az elektromosok továbbra is csökkenő keresletet tapasztalhattak, a dízelekből pedig ismét több fogyott.
Ennek az az oka, – mutatott rá Wachtler Tamás –, hogy drága az elektromos autó előállítása, és a mai gyártási mennyiséggel nem versenyképes a belsőégésű motorosokkal. Ha megugrana a megrendelések száma, csökkennének a fajlagos költségek, hiszen minél több gyártási darabszám, annál inkább csökken az egy eladott modellre eső beruházási és fejlesztési költség, így a nagy gyártási mennyiség révén lehetne mérsékelni a fogyasztói árat.
Kontinensünkön Norvégia jár az élen az elektromos autózásban, mivel az eladott új autók közel 90 százaléka teljesen elektromos. Igaz, nettó 50 ezer eurós fogyasztó ár alatt nem kell áfát fizetni, ami 25 százalékos állami támogatást jelent, így olcsóbb lehet egy elektromos autó, mint a belsőégésű motorral ellátott modellek.
Norvégia amellett, hogy hatalmas tengeri olajmezőkel rendelkezik, ami komoly exportbevételt eredményez, a Golf-áramlat révén igen esős ország, és rengeteg vízierőművet épített, így meglehetősen olcsó az elektromos áram. Ezzel szemben a globális elektromos energia 75-80 százalékát fosszilis erőművek biztosítják.
Az elektromobilitás a jövő, mivel a mai tervek szerint 2035 után csak elektromos autót lehet forgalomba hozni – jelentette ki Wachtler Tamás, hozzá téve ugyanakkor, hogy csak azt nem tudni, hogy ez az egyetlen jövő, vagy sem. Az is kérdéses, hogy a 2035-ös határidőt be kell-e tartani. Erről 2026-ban fog dönteni az Európai Parlament.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.