Egy szerencsés baleset tanulságai
A mellékelt képet a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kamerája rögzítette július végén az M1 autópályán. Egy szürke Opel érkezik a saját sávjában, egy ideig követi a már korábban is jelzett sávelhúzás vonalát, majd behúz a leállósáv irányába és borít mindent. A nagyobb baj itt jön: a sofőr megijed, hirtelen balra rántja a kormányt és azzal a lendülettel átugrat az autópálya elválasztó kordonján az ellenkező irányba haladók közé. Szerencsére senkit nem talált el a másik oldalon, és könnyebb sérülésekkel az Opel utasai is megúszták. Az eset csodaszámba megy, mert a hibás sávváltások többnyire nagyon durván végződnek.
Kezdjük ott, hogy tudja, mi a különbség az előzés és az elhaladás között?
Előfordul, hogy az autópálya belső, vagyis gyorsabb sávjában egy torlódás miatt lelassulnak az autók, és a külső sávban vezetők is lelassítanak, pedig – ha a forgalom nem indokolja – ez felesleges. Meg kell különböztetni az előzést az elhaladástól, ugyanis ebből adódnak a félreértések. A kulcsszó pedig a sávváltás. Előzésnek minősül, amikor az előttem, a velem azonos sávban haladót úgy hagyom el, hogy a balra eső párhuzamos sávba átmenve megelőzöm – előzést a lehető legrövidebb idő alatt kell végrehajtani –, majd visszamegyek az eredeti sávba. Ha ugyanezt csináljuk jobbról, az már szabálytalan.
Más kérdés azonban, ha a gyors sáv valami okból lelassul. A külső sáv gyorsabban halad, és ha az autósok maradnak a jobb sávban, elhaladhatnak a belső sáv feltorlódott autói mellett. Ilyenkor a jobb oldali sávba kezdenek átváltani az autók, de fontos, hogy mindenki nagyon figyelmesen váltson sávot, és ne tolakodjon be vészfékezésre kényszerítve a saját sávjában haladó sort, mert abból csak baj lehet. Figyeljünk a kis sziluettet mutató, de gyorsan közeledő motorosokra is!
Ami a külső sávot illeti, nem árt tudni, hogy autópályán a megengedett legkisebb sebesség 60 kilométer, ha ennél kisebb sebességet az időjárási tényezők és egyéb közlekedési események nem indokolják. Ennek ellenére az általában jó kilencvennel haladó kamionosok nem ritkán „tolják” a lassú autókat. Az ilyenkor kialakuló torlódások a forrásai az olyan veszélyes manővereknek, mint a jobbról, sőt a leállósávban való előzés, a hátulról villogva nagy sebességgel való „tolás”, ami a követési távolság be nem tartásával jár együtt. Autópályán, a 130 kilométeres (maximális) sebességet feltételezve a 3-4 másodperces követési távolság az ideális. A követési távolság ugyanis biztonsági pufferzóna. Ekkor még van hely és idő a hibák korrigálására, és nemcsak a saját hibánkat vagy az elöl haladóét, hanem egy harmadik jármű hibáját is ki lehet védeni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.