Örök tanulság: sose menj gyorsabban, mint ahogy tudsz!
Az autó biztonságos és zökkenőmentes vezetése olyan készségeket és tapasztalatot igényel, amelyeket a jogosítvánnyal együtt nemigen lehet megszerezni. Ahhoz, hogy nyugodt és magabiztos maradj a volán mögött, különösen váratlan- és vészhelyzetekben, el kell sajátítania a megfelelő járműirányítási technikákat. Ezért érdemes kimenni egy jó kis tanpályára. Megéri.
A lezárt pályán való vezetés nem csak a sebesség izgalmáról szól, hanem az autó határainak és képességeinek megértéséről is. A legfontosabb, hogy megtanít arra, hogy minél nagyobb a sebesség, minél csúszósabb az út, annál finomabban kezeld a kocsit, ami kulcsfontosságú a mindennapi vezetés során is. Emil Lindholm finn raliversenyző, aki egy Škoda Fabia Rally2 evo volánja mögött megnyerte a 2022-es WRC 2 világbajnokságot, a következő tippeket adja.
Megfelelő vezetési pozíció
Ahhoz, hogy teljes mértékben uraljuk járművet, helyesen kell ülni. Üljünk egyenesen – tehát ne döntsük hátra az ülést, ahogy az divatosnak látszik bizonyos körökben –, a hátunknak szilárdan a támlának kell támaszkodnia, a lábainknak pedig enyhén behajlítva kell lenniük, mivel személykocsit vezetünk, és nem Formula-torpedót.
Emil Lindholm hangsúlyozta, „ha kéziváltós autót vezetsz, a bal lábadat nem szabad teljesen kinyújtani, amikor kinyomod a kuplungot, tehát ilyen esetben húzd előre egy kicsit az ülést.”
A kormányoszlopot pedig úgy kell beállítani, hogy a karok enyhén behajlítva maradjanak. Egy egyszerű trükk indítás előtt, hogy hátad az ülésbe nyomod, és egyik karod nyújtsd a kormánykerék fölé – ha a csukló a kormányon nyugszik, a pozíciója helyes.
De ez még nem minden; a kormánykereket is megfelelően kell tartani. Két kézzel kell fogni a kormányt, ami pontos irányítást biztosít, és gyors reakciókat tesz lehetővé. Egy hirtelen kikerülő manőver könnyedén megy, ha mindkét kéz a kormányon van, és ennek előnyét azonnal értékelni fogod a tanpályán is egy sor gyors kanyarban.
(A helyes üléspozíció egyébként csökkenti a fáradtságot is, és baleset esetén segíti a biztonsági rendszerek optimális működését.)
A mindennapi vezetés során ritkán használjuk az autó teljes teljesítményét vagy fékezési kapacitását, de vészhelyzetekben szükség lehet rá. A pálya lehetővé teszi, hogy biztonságosan teszteljük, hogyan reagál jármű teljes gázadáskor, és hogyan lép működésbe az ABS-rendszer kemény fékezéskor.
Kanyarba érve fokozatosan engedd fel a féket, és ahogy eléred azt a pontot, ahol már kifelé jössz a kanyarból, elkezdhetsz egyenletesen gyorsítani.
Fontos tudni, hogy sehol máshol nem fogsz olyan finom irányítást kifejleszteni a gáz- és fékpedálok felett, mint egy lezárt versenypályán – és éppen ez a biztonságos, valamint a rángatásmentes vezetés alapja.
Tehát: finoman!
Az a jó, ha olyan simán úszik egyik kanyarból a másikba a kocsi, mint a hal. A YouTube-on számtalan olyan videót látunk, amelyen a vezetők láthatóan rángatják a kormányt, ijedten durván befékeznek a kanyarban, vagy baromi erős kocsijukban padlózzák a gázt. Így szinte álló helyzetből is irányíthatatlanná válik az autó, mert a túlpörgő, füstölgő abroncs csak annyira tapad, mint a szánkó a jégen.
A fentiek alapján tehát kerüljük a rángató kormánymozdulatokat – egy régi mondás szerint „a dráma nem tesz gyorsabbá”. Valójában a hirtelen vagy túl merev kormánymozdulatok következménye, hogy „túlleng” az autó, a gyakorlatlan sofőr ekkor erőből visszarántja a volánt, és jó, ha egy pörgő kicsúszással megússzák az egészet.
Ha előzésbe vagy és valaki kiugrik eléd a sorból, nehogy erőből rántsd félre a kormányt, vagy ha már megtörtént, legalább a visszarántást felejtsd el! Ekkor jobb, ha lazábban fogod a kormányt (minél nagyobb a sebesség, minél csúszósabb az út, annál finomabban kezeld a kocsit!), mert az autó is segít: a jól beállított futómű egyenesen akarja vinni az autót, neked csak meg kell tanulnod együttműködni vele.
És mindig tartsd tiszteletben a közlekedési táblákat, a sebességkorlátozásokat és a többi közlekedőt.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.