Örök tanulság: sose menj gyorsabban, mint ahogy tudsz!

2025. 03. 12.

rs_1_m.jpg

Az autó biztonságos és zökkenőmentes vezetése olyan készségeket és tapasztalatot igényel, amelyeket a jogosítvánnyal együtt nemigen lehet megszerezni. Ahhoz, hogy nyugodt és magabiztos maradj a volán mögött, különösen váratlan- és vészhelyzetekben, el kell sajátítania a megfelelő járműirányítási technikákat. Ezért érdemes kimenni egy jó kis tanpályára. Megéri.

A lezárt pályán való vezetés nem csak a sebesség izgalmáról szól, hanem az autó határainak és képességeinek megértéséről is. A legfontosabb, hogy megtanít arra, hogy minél nagyobb a sebesség, minél csúszósabb az út, annál finomabban kezeld a kocsit, ami kulcsfontosságú a mindennapi vezetés során is. Emil Lindholm finn raliversenyző, aki egy Škoda Fabia Rally2 evo volánja mögött megnyerte a 2022-es WRC 2 világbajnokságot, a következő tippeket adja.

Megfelelő vezetési pozíció

Ahhoz, hogy teljes mértékben uraljuk járművet, helyesen kell ülni. Üljünk egyenesen – tehát ne döntsük hátra az ülést, ahogy az divatosnak látszik bizonyos körökben –, a hátunknak szilárdan a támlának kell támaszkodnia, a lábainknak pedig enyhén behajlítva kell lenniük, mivel személykocsit vezetünk, és nem Formula-torpedót.

Emil Lindholm hangsúlyozta, „ha kéziváltós autót vezetsz, a bal lábadat nem szabad teljesen kinyújtani, amikor kinyomod a kuplungot, tehát ilyen esetben húzd előre egy kicsit az ülést.”

A kormányoszlopot pedig úgy kell beállítani, hogy a karok enyhén behajlítva maradjanak. Egy egyszerű trükk indítás előtt, hogy hátad az ülésbe nyomod, és egyik karod nyújtsd a kormánykerék fölé – ha a csukló a kormányon nyugszik, a pozíciója helyes.

rs_2_m.jpg

De ez még nem minden; a kormánykereket is megfelelően kell tartani. Két kézzel kell fogni a kormányt, ami pontos irányítást biztosít, és gyors reakciókat tesz lehetővé. Egy hirtelen kikerülő manőver könnyedén megy, ha mindkét kéz a kormányon van, és ennek előnyét azonnal értékelni fogod a tanpályán is egy sor gyors kanyarban.

(A helyes üléspozíció egyébként csökkenti a fáradtságot is, és baleset esetén segíti a biztonsági rendszerek optimális működését.)

A mindennapi vezetés során ritkán használjuk az autó teljes teljesítményét vagy fékezési kapacitását, de vészhelyzetekben szükség lehet rá. A pálya lehetővé teszi, hogy biztonságosan teszteljük, hogyan reagál jármű teljes gázadáskor, és hogyan lép működésbe az ABS-rendszer kemény fékezéskor.

Kanyarba érve fokozatosan engedd fel a féket, és ahogy eléred azt a pontot, ahol már kifelé jössz a kanyarból, elkezdhetsz egyenletesen gyorsítani.

Fontos tudni, hogy sehol máshol nem fogsz olyan finom irányítást kifejleszteni a gáz- és fékpedálok felett, mint egy lezárt versenypályán – és éppen ez a biztonságos, valamint a rángatásmentes vezetés alapja.

Tehát: finoman!

Az a jó, ha olyan simán úszik egyik kanyarból a másikba a kocsi, mint a hal. A YouTube-on számtalan olyan videót látunk, amelyen a vezetők láthatóan rángatják a kormányt, ijedten durván befékeznek a kanyarban, vagy baromi erős kocsijukban padlózzák a gázt. Így szinte álló helyzetből is irányíthatatlanná válik az autó, mert a túlpörgő, füstölgő abroncs csak annyira tapad, mint a szánkó a jégen.

rs_3.jpg

A fentiek alapján tehát kerüljük a rángató kormánymozdulatokat – egy régi mondás szerint „a dráma nem tesz gyorsabbá”. Valójában a hirtelen vagy túl merev kormánymozdulatok következménye, hogy „túlleng” az autó, a gyakorlatlan sofőr ekkor erőből visszarántja a volánt, és jó, ha egy pörgő kicsúszással megússzák az egészet.

Ha előzésbe vagy és valaki kiugrik eléd a sorból, nehogy erőből rántsd félre a kormányt, vagy ha már megtörtént, legalább a visszarántást felejtsd el! Ekkor jobb, ha lazábban fogod a kormányt (minél nagyobb a sebesség, minél csúszósabb az út, annál finomabban kezeld a kocsit!), mert az autó is segít: a jól beállított futómű egyenesen akarja vinni az autót, neked csak meg kell tanulnod együttműködni vele.

És mindig tartsd tiszteletben a közlekedési táblákat, a sebességkorlátozásokat és a többi közlekedőt.

 

Aktuális kínálatunk, kategóriák szerint

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr318814810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

ablakmosó (5) ablaktörlő (8) abroncs (33) ABS (6) ACEA (6) ADAC (24) adás-vétel (11) AEB (6) ÁFA-csalás (7) akku (5) akkumulátor (26) akkumulátor töltés (5) alkatrész (9) Amarok (6) Anglia (5) arany kormánykerék (7) asszisztens rendszer (11) átlagos kor (7) átverés (19) Audi (176) Audi A1 (6) Audi A3 (18) Audi A3 Sportback (13) Audi A4 (15) Audi A6 (8) Audi e-tron (16) Audi e-tron GT (5) Audi Hungaria (16) Audi Q2 (5) Audi Q3 (17) Audi Q3 Sportback (11) Audi Q6 (5) Audi Q6 e-tron (6) Audi Q7 (6) Audi Q8 (11) Audi RS (6) Audi TT (10) Audi TT Coupé (8) Audi TT Roadster (7) Ausztria (5) autó (32) autódiagnosztika (8) autódiagnosztikai eszköz (6) autódiagnosztikai szoftver (5) autógyártás (5) autóimport (6) autólopás (7) Autonóm Vészfékező Rendszer (5) autópálya (19) autóverseny (6) autó átvizsgálás (10) Auto Bild (28) Auto Bild Allrad (5) autó biztosítás (5) auto motor und sport (8) baleset (70) Beetle (5) Bentley (5) benzin (8) benzines autó (6) benzinmotor (12) bírság (9) biztonság (12) biztonsági öv (7) biztonságos autó (5) biztosítás (14) biztosítás autóra (7) biztosítás kötés (5) BMW (32) Bogár (16) Bridgestone (22) Budapest (12) büntetés (6) Caddy (7) California (5) CASCO (12) cikk (18) cikkek (1275) CO2 (5) Continental (21) crossover (8) családi autó (14) csalás (7) csúszós út (9) csúszós utak (6) CUPRA (18) Cupra (15) Cupra Born (10) Cupra Formentor (6) Cupra Tavascan (5) Dacia (11) Das WeltAuto (159) Das Weltauto Centrum (14) Datahouse (59) dízel (19) dízelmotor (9) dízel motor (9) DSG (14) dugó (6) Dunlop (12) DWA (11) e-autó (5) e-tron (17) Egyesült Államok (9) Egyesült Királyság (9) eHybrid (7) elektromos (70) elektromos Audi (7) elektromos autó (142) elektromos autózás (13) elektromos motor (16) elektromos SUV (8) elektromos versenyautó (5) elektromos Volkswagen (11) ellenőrzés (6) eső (5) Európa (5) Európai Unió (26) EURO NCAP (9) Euro NCAP (30) év autója (14) Fabia (5) fagy (7) fék (6) féktáv (7) FIAT (10) Ford (64) Ford Focus (7) forgalomba helyezés (6) Formentor (5) Frank György (12) front assist (7) garancia (11) Genf (8) Genfi Autószalon (7) Genfi Nemzetközi Autószalon (6) Golf (18) Goodyear (24) gumi (39) gumiabroncs (38) gumicsere (13) guminyomás (5) gumiteszt (16) gyalogos gázolás (5) Győr (17) gyorshajtás (18) gyorsulás (5) haláleset (6) halálos baleset (22) halálos közlekedési baleset (19) Hankook (21) használt (12) hasznalt (7) Használtautó (20) használtautó (232) használtautó ár (8) használtautó budapest (9) használtautó garancia (10) használtautó garanciával (8) használtautó garanciával budapesten (9) használtautó garancia biztosítás (10) használtautó import (9) használtautó kereskedések (10) használtautó vásárlás (14) használtautó vásárlás garancia (9) használtimport (25) használtpiac (17) használt autó (210) használt autók olcsón (8) használt autós átverés (5) használt autós csalás (6) használt autós csaló (6) használt autós csalók (6) használt autós tanácsok (8) használt autós tippek (10) használt autós trükkök (8) használt autó biztoskézből (7) használt autó budapest (5) használt autó import (12) használt autó importálás (6) használt autó piac (5) használt autó vásárlás (8) használt autó vásárlási tanácsok (9) használt autó vásárlási tipp (8) használt import (33) használt piac (11) használt személyautó (5) hasznos (353) haszongépjármű (8) Haszonjárművek (5) hatótáv (8) hátsókerék hatjás (7) hibrid (15) hibridautó (8) hibrid autó (6) hirek (552) Honda (8) horrorkaraván (11) Hyundai (14) ID. (6) ID.7 (7) ID.BUZZ (16) ID.Buzz Cargo (6) idős autó (7) illegális szerviz (5) illegális szoftver (8) import (14) importált használtautó (5) importautó (6) Istenes László (5) ittas vezetés (11) JAF (5) Jármű Szolgáltatási Platform (6) JATO (9) jogi tanács (8) jogosítvány (5) karambol (18) karaván (5) károsanyag-kibocsátás (9) karosszéria (7) kerékpár (6) KIA (17) kilométeróra (6) kilométeróra tekerés (11) kisbusz (6) kishaszonjármű (29) kishaszonjármű forgalomba helyezés (8) kisszines (371) köd (8) ködben vezetni (5) Kodiaq (5) ködlámpa (8) ködlámpa használatának szabálya (5) kombi (20) kombi autó (5) környezetbarát (6) környezetvédelem (5) koronavírus (48) közlekedés (10) közlekedésbiztonság (5) közlekedési baleset (17) Központi Statisztikai Hivatal (11) közúti baleset (18) közúti halálos baleset (13) KRESZ (8) kresz (6) KSH (10) lakókocsi (6) Lane Assist (5) LED (6) LED-lámpa (7) legjobb autó (6) légkondicionáló (6) légzsák (7) limuzin (5) lítiumion-akkumulátor (9) lízing (6) lopás (5) M1 autópálya (6) Magyarország (7) Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (18) Magyar Közút Zrt. (8) márkakereskedés (10) márkaszerviz (20) Mazda (5) megbízható használt autó (5) Mercedes (24) MGE (12) Michelin (25) miért marad el a genfi nemzetközi autószalon? (5) mild hibrid (8) mobiltelefon vezetés közben (5) motor (14) motorkerékpár (7) motorolaj (5) MPV (5) Multivan (9) NAV (35) NAV ellenőrzés (10) NCAP (17) NCAP teszt (21) négyévszakos gumi (5) Németország (20) német autóklub (6) nepper (11) Nokian (7) Nürburgring (8) nyaralás (12) nyaralás autóval (7) nyárigumi (19) nyárigumiteszt (11) nyári abroncs (6) nyári gumi (5) Octavia (15) old timer (5) old timer autó (5) Opel (60) ORFK (5) összkerékhajtás (7) ötcsillagos minősítés (14) öt csillag (7) parkolási asszisztens (5) Passat (5) pénzügyőr (7) Peugeot (11) PHEV (6) piaci statisztika (8) pick-up (7) Pikes Peak (8) Pirelli (7) plug-in hibrid (60) Porsche (41) Porsche 911 (8) Porsche Hungaria (21) Porsche Taycan (9) Renault (13) Rendőr-főkapitányság (6) rendőrség (38) rendőrségi akció (5) rendszám (6) Románia (5) sávtartó asszisztens (8) SEAT (77) SEAT Alhambra (5) SEAT Arona (8) SEAT Ateca (11) SEAT Cupra (6) SEAT Ibiza (5) SEAT Leon (9) Seat Leon (6) SEAT Tarraco (6) sebességkorlátozás (6) sebességszabályozás (5) síelés (5) síelés autóval (5) skoda (5) Skoda (246) Skoda Auto (22) Skoda Enyaq (20) Skoda Enyaq iV (18) Skoda Fabia (24) Skoda Kamiq (14) Skoda Karoq (9) Skoda Kodiaq (15) Skoda Octavia (103) Skoda Rapid (5) Skoda Superb (34) sportautó (13) SUV (124) suv autó (7) Suzuki (37) szabálytalanság (6) szélvédő (7) szélvédő takarítás (7) személyautó (25) személyautó-állomány (6) személyautó-állomány átlagos kora (5) személygépjármű (18) szén-dioxid kibocsátás (16) szerviz (9) T-Roc (5) tanulmányautó (5) TDI (10) technológia (14) teherautó (6) tél (12) téligumi (22) téligumiteszt (10) terepjáró (7) Tesla (11) teszt (8) tisztán elektromos (6) töréspróba (6) törésteszt (30) Tóth Péter (12) Toyota (25) Transporter (15) Travel Assist (13) TSI (20) tudta (9) újautó (46) újautó-piac (6) új autó (35) új autók forgalomba helyezése (7) új autók piaca (7) új modell (5) utazás (7) ütközés (11) ütközésbiztonság (6) ütközésvédelem (6) üzemanyag (11) üzemanyagárak (5) üzemanyag fogyasztás (5) vadbaleset (8) vadgázolás (6) vasúti átjáró (6) verseny (5) versenyautó (11) versenysport (7) vészfék (5) vészfékező rendszer (7) vezetéstechnika (7) videok (32) Volkswagen (399) Volkswagen-csoport (279) Volkswagen Amarok (5) Volkswagen Beatle (5) Volkswagen Caddy (10) Volkswagen elektromos autó (5) Volkswagen Golf (114) Volkswagen Haszonjárművek (8) Volkswagen ID (19) Volkswagen ID.3 (18) Volkswagen ID.4 (12) Volkswagen ID.7 (11) Volkswagen ID.Buzz (10) Volkswagen ID.Buzz Cargo (6) Volkswagen Konszern (7) Volkswagen Multivan (6) Volkswagen Passat (48) Volkswagen Passat Variant (5) Volkswagen Polo (28) Volkswagen T-Cross (8) Volkswagen T-Roc (10) Volkswagen Taigo (7) Volkswagen Tiguan (18) Volkswagen Touran (7) Volkswagen Transporter (15) Volkswagen Up! (5) Volvo (9) vonatbaleset (5) Vredestein (5) VW (9) VW-csoport (9) What car? (41) WLTP (34) Wolfsburg (9) zárt végű pénzügyi lízing (5) Címkefelhő
süti beállítások módosítása