75 éves a Volkswagen Transporter

2025. 03. 26.

t1_panel_van_sofie_from_1950_vezeto_kep.jpg

Nehéz egy szóval megnevezni az ünnepeltet, mert van, ahol Bullinak nevezik, másutt hippibusznak (utalva az évtizedekkel ezelőtti felhasználói körére), másutt csak simán Transporternek, vagy ha hozzá akarják tenni a generáció számát, csak simán azt mondják, hogy például: van egy felújított T-egyesem. (És ettől a modell szerelmesei azonnal dobnak egy hátast.)

t_75.jpg

Szóval a lényeg, hogy 1950. március 8-án a T1-nek rövidített első Transporterrel indult el a máig leghosszabb ideje gyártott és legsikeresebb európai haszonjármű sorozatgyártása.

Igaz, azóta jelentősen bővült a paletta, hiszen az 1950-es első Bulliból 2025-re három sorozat fejlődött ki:

  • Transporter / Caravelle,
  • Multivan / California és
  • ID. Buzz / ID. Buzz Cargo.

t_bulli_trio.jpg

A T1-től a hatodik generációs T6.1-ig mindig egy platform adta az alapot minden fejlesztéshez – a Transportertől az ikonikus lakóautókig. Az elektromobilitás korszaka azonban szükségessé tette az univerzális modell átalakítását és ezzel a paradigmaváltást. Így az „Egy Bulli mindenkinek” mottó is változott: „Mindenkinek a megfelelő Bulli”. Az új korszak kezdete volt 2021-ben a jelenlegi Multivan – egy szabadidős és üzleti célú furgon opcionális Plug-in hibrid hajtással. Őt követte 2022-ben az ID. Buzz, az első, nagy sorozatban gyártott, teljesen elektromos Bulli. Az idei évben pedig harmadik sorozatként az ugyancsak új Transporter-sorozat veszi kezdetét.

Mivel a fenti sorokban ismét felbukkant a „Bulli” elnevezés, ideje, hogy elmondjuk: a Volkswagen már 1949-ben le akarta védetni a „Bulli” nevet szóvédjegyként, de egy másik vállalat korábban biztosította magának a jogokat egy hegyi járműhöz.

De a Bulli név valahogy utat talál a rajongókhoz. A Transporter német nyelvű térségben használt nem hivatalos neve így született meg, még ha hivatalosan továbbra is „Transporter” maradt.

 

t1_minibus_special_model_sambabus_1963_m.jpg

T1 minibus special model “Sambabus” 1963

 

T1 – 1950-től 1967-ig

A 4,1 méter hosszú Transporter, vagyis a T1 első változata egy ablak nélküli rakodótérrel rendelkező kisteherautó. Rakodótere figyelemre méltó, 4,5 m3. A klasszikus osztott első szélvédője a brit fanatikusok körében a „Splittie” becenévre tett szert. A 18 kW/25 LE teljesítményű négyhengeres, Bogárból már ismert boxermotorral a T1 eléri a 80 kilométeres sebességet; később a teljesítmény 32 kW/44 lóerőre és a végsebesség 105 km/h-ra emelkedik. Gyorsan követik újabb karosszériaváltozatok: Egy kombi (üvegezett hátsó résszel) már 1950 áprilisában készen áll, majd egy kisbusz és egy platós teherautó követi. Az a különleges modell, amely ma minden idők leghíresebb Bulli veteránjaiként ismert, 1951 júniusában debütál: a „Kleinbus Sonderausführung” – a rajongók által „Samba-Bus”-nak nevezett változat. Kilenc személy számára kínál helyet és 23 ablakával (a piacon nevezik 23 ablakos T1-nek is), kétszínű fényezésével és luxus felszereltségével, nyitható panoráma tetővel tűnik ki.

És elérkeztünk ahhoz az időszakhoz, amikor elnyerte e hippibusz nevet a hatvanas évek végén, és 1969 augusztusában készült a leghíresebb Bulli, a híres Woodstock-bus amit pop-art művész, Bob Hieronimus díszített ki.

t1_woodstock.jpg

Nem is csoda, hogy különösen az első generáció a legkedveltebb a gyűjtők körében; változattól függően akár hatjegyű eurós összegeket is megadnak érte.

 

T2 – 1967-től 1979-ig

t2a_per_b_minibus_1972_m.jpg

A láthatóan nagyobb oldalsó ablakok és az immár egyrészes, erősen ívelt szélvédő a legfeltűnőbb jellegzetességei. Emellett a T2 alapfelszereltségként tolóajtóval rendelkezett. A fejlesztők érezhetően modernizálják a technikát. Az áttörés leginkább a futóművek és a fékek terén érezhető.

Kempingautóként a T2 a világjárók elnyűhetetlen járművévé vált.

 

T3 – 1979-től 1992-ig

t3_multivan_limited_last_edition_1992_m.jpg

T3 Multivan “Limited Last Edition” 1992

 

Ez a valaha volt legszögletesebb Bulli, amelynek alapjain

olyan ikonok jöttek létre, mint az első California és az első Multivan kivitel.

Az első piaci bevezetéskor a T3 léghűtéses boxermotorjai 37 kW (50 LE) és 51 kW (70 LE) teljesítményt nyújtanak. 1981-től először egy vízhűtéses dízelmotor dolgozik a Transporter hátsó részében. Teljesítmény: szintén 37 kW (50 LE). Csak egy évvel később követik a kifejezetten a buszhoz fejlesztett vízhűtéses boxermotorok. Ezek 44 kW (60 LE) és 57 kW (78 LE) teljesítményt nyújtanak. Később teljesítményük akár 82 kW (112 LE)-re is növekedett. 1985-ben a Volkswagen számos újabb innovációt is bevezetett. A benzinmotorok katalizátort kapnak, az első dízelmotorok turbófeltöltőt. Mindenekelőtt azonban a programot a viszkokuplung összkerékhajtású modellek gazdagítják; a neveikben a „syncro” kiegészítést viselik. 1988-tól a California modellel először jelenik meg egy gyári kempingautó.

 

T4 – 1990-től 2003-ig

t4_multivan_allstar_1994_m.jpg

T4 Multivan Allstar 1994

 

A negyedik generáció műszaki forradalmat hozott, 40 év hátsókerék-hajtás és farmotor után a Volkswagen ebben a kategóriában is bevezette az orrmotort és a fronthajtást.

Az elsőkerék-hajtásra való áttéréssel minden megváltozik a Bullin: a dizájn, a futómű, a motorok és a helykínálat. Különösen hátul, ahol a T3-ban még a boxermotor jelentős helyet foglalt el, most lényegesen több hely áll rendelkezésre.

A T4 eleje hosszabb, mint az elődmodelleké, hogy elegendő helyet biztosítson a keresztirányú négy- és öthengeres soros motorok számára, valamint a jobb ütközésbiztonsági jellemzőknek. A piacra lépéskor a T4-vásárlók három vízhűtéses benzin- és két dízelmotor közül választhatnak (49 kW/61 LE-től 81 kW/110 LE-ig). 1993-tól összkerék-meghajtású T4 syncro is elérhető a rajongóknak.

A T4 gyártásának végét egy exkluzív különleges modellel hirdeti a Volkswagen Haszonjárművek: a Multivan Last Edition különösen gazdag alapfelszereltséggel. 14 év gyártás és körülbelül kétmillió összeszerelt példány után a forradalmi T4-et 2003-ban a T5 váltja fel.

 

T5 – 2003-tól 2015-ig

t5_double_cab_4motion_2007_m.jpg

T5 Double Cab 4Motion 2007

 

Az új konstrukció minden eddiginél tágasabb és változatosabb. A Transporter kombi, dobozos, platós, dupla fülkés kivitelben debütál. Ekkor a közvetlen befecskendezésű dízelmotorok (TDI) mellett benzinmotorok végzik a hajtást. A dízelek 63 kW (86 LE) és 128 kW (174 LE) közötti teljesítményt nyújtanak. A benzinmotorok esetében a skála 85 kW (115 LE) teljesítménytől egészen egy V6-os, 173 kW (235 LE) teljesítményű motorig terjed. Az összkerékhajtású változatokat egy újonnan kifejlesztett lamellás tengelykapcsoló miatt nevezték át „syncro”-ról „4MOTION”-re.

2007-ben aztán volt mit ünnepelni: a „Bulli” névhasználati jogai végre a Volkswagen Haszonjárművek tulajdonába kerültek.

 

T6 és T6.1 – 2015-től 2024-ig

t6_multivan_generation_six_2015_m.jpg

T6 Multivan 2015.m

 

Új motorok, még szélesebb körű asszisztens- és modernebb infotainment rendszerek jellemzik az új generációt. Számos részlet fejlesztésének köszönhetően a Bulli hatodik generációja is önálló lépés a modell történetében, és egyúttal meggyőz valódi minőségével és érettségével. A T6 modellváltozatai az alábbiak szerint oszthatók fel: a haszonjárművek dobozos, platós, dupla fülkés, kombi és Caravelle változatai mellett a családok számára tervezett Multivan és a lakóautó California.

Minden hajtáslánc alapfelszereltsége egy Start-Stop rendszer. A teljesítménytartomány 62 kW (84 LE) és 150 kW (204 LE) között mozog. Teljesítménytől függően ezek a motorok öt- vagy hatfokozatú kézi váltóval vagy hétfokozatú kettős tengelykapcsolós váltóval (DSG) rendelkeznek. Ezenkívül sok változat rendelhető 4MOTION összkerékhajtással. Kiemelkedő jellemző az opcionális DCC adaptív futóműszabályozás. Továbbá a T6 számos új vezetési asszisztens- és biztonsági rendszert hoz a modellcsaládba.

 

Aktuális kínálatunk, kategóriák szerint

A bejegyzés trackback címe:

https://dasblog.hu/api/trackback/id/tr8718825368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kategóriák

ablakmosó (5) ablaktörlő (8) abroncs (33) ABS (6) ACEA (6) ADAC (25) adás-vétel (11) AEB (6) ÁFA-csalás (7) akku (5) akkumulátor (26) akkumulátor töltés (5) alkatrész (9) Amarok (6) Anglia (5) arany kormánykerék (7) asszisztens rendszer (11) átlagos kor (8) átverés (19) Audi (176) Audi A1 (6) Audi A3 (18) Audi A3 Sportback (13) Audi A4 (15) Audi A6 (8) Audi e-tron (16) Audi e-tron GT (5) Audi Hungaria (16) Audi Q2 (5) Audi Q3 (17) Audi Q3 Sportback (11) Audi Q6 (5) Audi Q6 e-tron (6) Audi Q7 (6) Audi Q8 (11) Audi RS (6) Audi TT (10) Audi TT Coupé (8) Audi TT Roadster (7) Ausztria (5) autó (32) autódiagnosztika (8) autódiagnosztikai eszköz (6) autódiagnosztikai szoftver (5) autógyártás (5) autóimport (6) autólopás (7) Autonóm Vészfékező Rendszer (5) autópálya (19) autóverseny (6) autó átvizsgálás (10) Auto Bild (28) Auto Bild Allrad (5) autó biztosítás (5) auto motor und sport (9) baleset (70) Beetle (5) Bentley (5) benzin (8) benzines autó (6) benzinmotor (12) bírság (9) biztonság (12) biztonsági öv (7) biztonságos autó (5) biztosítás (14) biztosítás autóra (7) biztosítás kötés (5) BMW (32) Bogár (16) Bridgestone (23) Budapest (12) büntetés (6) Caddy (7) California (5) CASCO (12) cikk (18) cikkek (1282) CO2 (5) Continental (22) crossover (8) családi autó (14) csalás (7) csúszós út (9) csúszós utak (6) Cupra (15) CUPRA (19) Cupra Born (11) Cupra Formentor (7) Cupra Tavascan (6) Dacia (11) Das WeltAuto (160) Das Weltauto Centrum (14) Datahouse (59) dízel (19) dízelmotor (9) dízel motor (9) DSG (14) dugó (6) Dunlop (13) DWA (11) e-autó (5) e-tron (17) Egyesült Államok (9) Egyesült Királyság (9) eHybrid (7) elektromos (70) elektromos Audi (7) elektromos autó (142) elektromos autózás (13) elektromos motor (16) elektromos SUV (8) elektromos versenyautó (5) elektromos Volkswagen (11) ellenőrzés (6) eső (5) Európa (5) Európai Unió (26) Euro NCAP (30) EURO NCAP (9) év autója (14) Fabia (5) fagy (7) fék (6) féktáv (7) FIAT (10) Ford (64) Ford Focus (7) forgalomba helyezés (6) Formentor (5) Frank György (12) front assist (7) furgon (5) garancia (11) Genf (8) Genfi Autószalon (7) Genfi Nemzetközi Autószalon (6) Golf (18) Goodyear (25) gumi (40) gumiabroncs (39) gumicsere (13) guminyomás (5) gumiteszt (17) gyalogos gázolás (5) Győr (17) gyorshajtás (18) gyorsulás (5) haláleset (6) halálos baleset (22) halálos közlekedési baleset (19) Hankook (21) használt (12) hasznalt (7) használtautó (233) Használtautó (20) használtautó ár (8) használtautó budapest (9) használtautó garancia (10) használtautó garanciával (8) használtautó garanciával budapesten (9) használtautó garancia biztosítás (10) használtautó import (9) használtautó kereskedések (10) használtautó vásárlás (14) használtautó vásárlás garancia (9) használtimport (25) használtpiac (17) használt autó (211) használt autók olcsón (8) használt autós átverés (5) használt autós csalás (6) használt autós csaló (6) használt autós csalók (6) használt autós tanácsok (8) használt autós tippek (10) használt autós trükkök (8) használt autó biztoskézből (7) használt autó budapest (5) használt autó import (12) használt autó importálás (6) használt autó piac (5) használt autó vásárlás (8) használt autó vásárlási tanácsok (9) használt autó vásárlási tipp (8) használt import (33) használt piac (12) használt személyautó (5) hasznos (354) haszongépjármű (8) Haszonjárművek (5) hatótáv (8) hátsókerék hatjás (7) hibrid (15) hibridautó (8) hibrid autó (6) hirek (554) Honda (8) horrorkaraván (11) Hyundai (14) ID. (6) ID.7 (7) ID.BUZZ (17) ID.Buzz Cargo (7) idős autó (7) illegális szerviz (5) illegális szoftver (8) import (14) importált használtautó (5) importautó (6) Istenes László (5) ittas vezetés (11) JAF (5) Jármű Szolgáltatási Platform (6) JATO (9) jogi tanács (8) jogosítvány (5) karambol (18) karaván (5) károsanyag-kibocsátás (9) karosszéria (7) kerékpár (6) KIA (17) kilométeróra (6) kilométeróra tekerés (11) kisbusz (6) kishaszonjármű (29) kishaszonjármű forgalomba helyezés (8) kisszines (375) köd (8) ködben vezetni (5) Kodiaq (5) ködlámpa (8) ködlámpa használatának szabálya (5) kombi (20) kombi autó (5) környezetbarát (6) környezetvédelem (5) koronavírus (48) közlekedés (10) közlekedésbiztonság (5) közlekedési baleset (17) Központi Statisztikai Hivatal (11) közúti baleset (18) közúti halálos baleset (13) kresz (6) KRESZ (8) KSH (11) lakókocsi (6) Lane Assist (5) LED (6) LED-lámpa (7) legjobb autó (6) légkondicionáló (6) légzsák (7) limuzin (5) lítiumion-akkumulátor (9) lízing (6) lopás (5) M1 autópálya (6) Magyarország (7) Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (18) Magyar Közút Zrt. (8) márkakereskedés (10) márkaszerviz (20) Mazda (5) megbízható használt autó (5) Mercedes (24) MGE (12) Michelin (26) miért marad el a genfi nemzetközi autószalon? (5) mild hibrid (8) mobiltelefon vezetés közben (5) motor (14) motorkerékpár (7) motorolaj (5) MPV (5) Multivan (9) NAV (35) NAV ellenőrzés (10) NCAP (17) NCAP teszt (21) négyévszakos gumi (5) Németország (20) német autóklub (6) nepper (11) Nokian (7) Nürburgring (8) nyaralás (12) nyaralás autóval (7) nyárigumi (20) nyárigumiteszt (12) nyári abroncs (6) nyári gumi (5) Octavia (15) old timer (5) old timer autó (5) Opel (60) ORFK (5) összkerékhajtás (7) ötcsillagos minősítés (14) öt csillag (7) parkolási asszisztens (5) Passat (5) pénzügyőr (7) Peugeot (11) PHEV (6) piaci statisztika (8) pick-up (7) Pikes Peak (8) Pirelli (7) plug-in hibrid (60) Porsche (41) Porsche 911 (8) Porsche Hungaria (21) Porsche Taycan (9) Renault (13) Rendőr-főkapitányság (6) rendőrség (38) rendőrségi akció (5) rendszám (6) Románia (5) sávtartó asszisztens (8) SEAT (77) SEAT Alhambra (5) SEAT Arona (8) SEAT Ateca (11) SEAT Cupra (6) SEAT Ibiza (5) Seat Leon (6) SEAT Leon (9) SEAT Tarraco (6) sebességkorlátozás (6) sebességszabályozás (5) síelés (5) síelés autóval (5) Skoda (248) skoda (5) Skoda Auto (22) Skoda Enyaq (20) Skoda Enyaq iV (18) Skoda Fabia (24) Skoda Kamiq (14) Skoda Karoq (9) Skoda Kodiaq (15) Skoda Octavia (104) Skoda Rapid (5) Skoda Superb (34) sportautó (13) SUV (125) suv autó (7) Suzuki (37) szabálytalanság (6) szélvédő (7) szélvédő takarítás (7) személyautó (26) személyautó-állomány (6) személyautó-állomány átlagos kora (5) személygépjármű (18) szén-dioxid kibocsátás (16) szerviz (9) T-Roc (5) tanulmányautó (5) TDI (10) technológia (14) teherautó (6) tél (12) téligumi (22) téligumiteszt (10) terepjáró (7) Tesla (11) teszt (8) tisztán elektromos (6) töréspróba (6) törésteszt (30) Tóth Péter (12) Toyota (25) Transporter (16) Travel Assist (13) TSI (20) tudta (9) újautó (46) újautó-piac (6) új autó (35) új autók forgalomba helyezése (7) új autók piaca (7) új modell (5) utazás (7) ütközés (11) ütközésbiztonság (6) ütközésvédelem (6) üzemanyag (11) üzemanyagárak (5) üzemanyag fogyasztás (5) vadbaleset (8) vadgázolás (6) vasúti átjáró (6) verseny (5) versenyautó (11) versenysport (7) vészfék (5) vészfékező rendszer (7) vezetéstechnika (7) videok (32) Volkswagen (404) Volkswagen-csoport (284) Volkswagen Amarok (5) Volkswagen Beatle (5) Volkswagen Caddy (10) Volkswagen elektromos autó (5) Volkswagen Golf (115) Volkswagen Haszonjárművek (8) Volkswagen ID (20) Volkswagen ID.3 (18) Volkswagen ID.4 (12) Volkswagen ID.7 (11) Volkswagen ID.Buzz (11) Volkswagen ID.Buzz Cargo (7) Volkswagen Konszern (7) Volkswagen Multivan (6) Volkswagen Passat (48) Volkswagen Passat Variant (5) Volkswagen Polo (28) Volkswagen T-Cross (8) Volkswagen T-Roc (10) Volkswagen Taigo (7) Volkswagen Tiguan (18) Volkswagen Touran (7) Volkswagen Transporter (16) Volkswagen Up! (5) Volvo (9) vonatbaleset (5) Vredestein (5) VW (9) VW-csoport (9) What car? (41) WLTP (34) Wolfsburg (9) zárt végű pénzügyi lízing (5) Címkefelhő
süti beállítások módosítása