75 éves a Volkswagen Transporter
Nehéz egy szóval megnevezni az ünnepeltet, mert van, ahol Bullinak nevezik, másutt hippibusznak (utalva az évtizedekkel ezelőtti felhasználói körére), másutt csak simán Transporternek, vagy ha hozzá akarják tenni a generáció számát, csak simán azt mondják, hogy például: van egy felújított T-egyesem. (És ettől a modell szerelmesei azonnal dobnak egy hátast.)
Szóval a lényeg, hogy 1950. március 8-án a T1-nek rövidített első Transporterrel indult el a máig leghosszabb ideje gyártott és legsikeresebb európai haszonjármű sorozatgyártása.
Igaz, azóta jelentősen bővült a paletta, hiszen az 1950-es első Bulliból 2025-re három sorozat fejlődött ki:
- Transporter / Caravelle,
- Multivan / California és
- ID. Buzz / ID. Buzz Cargo.
A T1-től a hatodik generációs T6.1-ig mindig egy platform adta az alapot minden fejlesztéshez – a Transportertől az ikonikus lakóautókig. Az elektromobilitás korszaka azonban szükségessé tette az univerzális modell átalakítását és ezzel a paradigmaváltást. Így az „Egy Bulli mindenkinek” mottó is változott: „Mindenkinek a megfelelő Bulli”. Az új korszak kezdete volt 2021-ben a jelenlegi Multivan – egy szabadidős és üzleti célú furgon opcionális Plug-in hibrid hajtással. Őt követte 2022-ben az ID. Buzz, az első, nagy sorozatban gyártott, teljesen elektromos Bulli. Az idei évben pedig harmadik sorozatként az ugyancsak új Transporter-sorozat veszi kezdetét.
Mivel a fenti sorokban ismét felbukkant a „Bulli” elnevezés, ideje, hogy elmondjuk: a Volkswagen már 1949-ben le akarta védetni a „Bulli” nevet szóvédjegyként, de egy másik vállalat korábban biztosította magának a jogokat egy hegyi járműhöz.
De a Bulli név valahogy utat talál a rajongókhoz. A Transporter német nyelvű térségben használt nem hivatalos neve így született meg, még ha hivatalosan továbbra is „Transporter” maradt.
T1 minibus special model “Sambabus” 1963
T1 – 1950-től 1967-ig
A 4,1 méter hosszú Transporter, vagyis a T1 első változata egy ablak nélküli rakodótérrel rendelkező kisteherautó. Rakodótere figyelemre méltó, 4,5 m3. A klasszikus osztott első szélvédője a brit fanatikusok körében a „Splittie” becenévre tett szert. A 18 kW/25 LE teljesítményű négyhengeres, Bogárból már ismert boxermotorral a T1 eléri a 80 kilométeres sebességet; később a teljesítmény 32 kW/44 lóerőre és a végsebesség 105 km/h-ra emelkedik. Gyorsan követik újabb karosszériaváltozatok: Egy kombi (üvegezett hátsó résszel) már 1950 áprilisában készen áll, majd egy kisbusz és egy platós teherautó követi. Az a különleges modell, amely ma minden idők leghíresebb Bulli veteránjaiként ismert, 1951 júniusában debütál: a „Kleinbus Sonderausführung” – a rajongók által „Samba-Bus”-nak nevezett változat. Kilenc személy számára kínál helyet és 23 ablakával (a piacon nevezik 23 ablakos T1-nek is), kétszínű fényezésével és luxus felszereltségével, nyitható panoráma tetővel tűnik ki.
És elérkeztünk ahhoz az időszakhoz, amikor elnyerte e hippibusz nevet a hatvanas évek végén, és 1969 augusztusában készült a leghíresebb Bulli, a híres Woodstock-bus amit pop-art művész, Bob Hieronimus díszített ki.
Nem is csoda, hogy különösen az első generáció a legkedveltebb a gyűjtők körében; változattól függően akár hatjegyű eurós összegeket is megadnak érte.
T2 – 1967-től 1979-ig
A láthatóan nagyobb oldalsó ablakok és az immár egyrészes, erősen ívelt szélvédő a legfeltűnőbb jellegzetességei. Emellett a T2 alapfelszereltségként tolóajtóval rendelkezett. A fejlesztők érezhetően modernizálják a technikát. Az áttörés leginkább a futóművek és a fékek terén érezhető.
Kempingautóként a T2 a világjárók elnyűhetetlen járművévé vált.
T3 – 1979-től 1992-ig
T3 Multivan “Limited Last Edition” 1992
Ez a valaha volt legszögletesebb Bulli, amelynek alapjain
olyan ikonok jöttek létre, mint az első California és az első Multivan kivitel.
Az első piaci bevezetéskor a T3 léghűtéses boxermotorjai 37 kW (50 LE) és 51 kW (70 LE) teljesítményt nyújtanak. 1981-től először egy vízhűtéses dízelmotor dolgozik a Transporter hátsó részében. Teljesítmény: szintén 37 kW (50 LE). Csak egy évvel később követik a kifejezetten a buszhoz fejlesztett vízhűtéses boxermotorok. Ezek 44 kW (60 LE) és 57 kW (78 LE) teljesítményt nyújtanak. Később teljesítményük akár 82 kW (112 LE)-re is növekedett. 1985-ben a Volkswagen számos újabb innovációt is bevezetett. A benzinmotorok katalizátort kapnak, az első dízelmotorok turbófeltöltőt. Mindenekelőtt azonban a programot a viszkokuplung összkerékhajtású modellek gazdagítják; a neveikben a „syncro” kiegészítést viselik. 1988-tól a California modellel először jelenik meg egy gyári kempingautó.
T4 – 1990-től 2003-ig
T4 Multivan Allstar 1994
A negyedik generáció műszaki forradalmat hozott, 40 év hátsókerék-hajtás és farmotor után a Volkswagen ebben a kategóriában is bevezette az orrmotort és a fronthajtást.
Az elsőkerék-hajtásra való áttéréssel minden megváltozik a Bullin: a dizájn, a futómű, a motorok és a helykínálat. Különösen hátul, ahol a T3-ban még a boxermotor jelentős helyet foglalt el, most lényegesen több hely áll rendelkezésre.
A T4 eleje hosszabb, mint az elődmodelleké, hogy elegendő helyet biztosítson a keresztirányú négy- és öthengeres soros motorok számára, valamint a jobb ütközésbiztonsági jellemzőknek. A piacra lépéskor a T4-vásárlók három vízhűtéses benzin- és két dízelmotor közül választhatnak (49 kW/61 LE-től 81 kW/110 LE-ig). 1993-tól összkerék-meghajtású T4 syncro is elérhető a rajongóknak.
A T4 gyártásának végét egy exkluzív különleges modellel hirdeti a Volkswagen Haszonjárművek: a Multivan Last Edition különösen gazdag alapfelszereltséggel. 14 év gyártás és körülbelül kétmillió összeszerelt példány után a forradalmi T4-et 2003-ban a T5 váltja fel.
T5 – 2003-tól 2015-ig
T5 Double Cab 4Motion 2007
Az új konstrukció minden eddiginél tágasabb és változatosabb. A Transporter kombi, dobozos, platós, dupla fülkés kivitelben debütál. Ekkor a közvetlen befecskendezésű dízelmotorok (TDI) mellett benzinmotorok végzik a hajtást. A dízelek 63 kW (86 LE) és 128 kW (174 LE) közötti teljesítményt nyújtanak. A benzinmotorok esetében a skála 85 kW (115 LE) teljesítménytől egészen egy V6-os, 173 kW (235 LE) teljesítményű motorig terjed. Az összkerékhajtású változatokat egy újonnan kifejlesztett lamellás tengelykapcsoló miatt nevezték át „syncro”-ról „4MOTION”-re.
2007-ben aztán volt mit ünnepelni: a „Bulli” névhasználati jogai végre a Volkswagen Haszonjárművek tulajdonába kerültek.
T6 és T6.1 – 2015-től 2024-ig
T6 Multivan 2015.m
Új motorok, még szélesebb körű asszisztens- és modernebb infotainment rendszerek jellemzik az új generációt. Számos részlet fejlesztésének köszönhetően a Bulli hatodik generációja is önálló lépés a modell történetében, és egyúttal meggyőz valódi minőségével és érettségével. A T6 modellváltozatai az alábbiak szerint oszthatók fel: a haszonjárművek dobozos, platós, dupla fülkés, kombi és Caravelle változatai mellett a családok számára tervezett Multivan és a lakóautó California.
Minden hajtáslánc alapfelszereltsége egy Start-Stop rendszer. A teljesítménytartomány 62 kW (84 LE) és 150 kW (204 LE) között mozog. Teljesítménytől függően ezek a motorok öt- vagy hatfokozatú kézi váltóval vagy hétfokozatú kettős tengelykapcsolós váltóval (DSG) rendelkeznek. Ezenkívül sok változat rendelhető 4MOTION összkerékhajtással. Kiemelkedő jellemző az opcionális DCC adaptív futóműszabályozás. Továbbá a T6 számos új vezetési asszisztens- és biztonsági rendszert hoz a modellcsaládba.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.