Ezért veszélyes nyáron a téli gumi
Számos európai országban a téli szezonban kötelező az alpesi szimbólummal (stilizált hegyvonulat hópehellyel) ellátott speciális téli (vagy négyévszakos) gumiabroncsokkal autózni, ugyanakkor semmilyen jogszabály nem tiltja, hogy nyáron is a téli gumikkal közlekedjenek.
A 7 fok alatti hőmérsékletre ajánlott téli gumit az oldalfalba préselt hópehely szimbólum mellett a számos lamelláról lehet felismerni, amelyek megfelelő tapadást biztosítanak havas és jeges körülmények között. A téli abroncsok a nyáriaknál lágyabb gumikeverékből készülnek, amelyek a fagypont alatti hőmérsékleten sem keményednek meg, így biztosítva a tapadást és a rövid fékutat.
A felhevült nyári aszfalton azonban a téli keverék ugyan nem olvad meg, de erős igénybevételkor – vészfékezés, tempós kanyarvétel – kenődik, ezért az autó nemcsak a menetstabilitását veszti el, hanem jóval később képes megállni, mintha nyári abroncs lenne rajta.
A német autóklub, az ADAC erre vonatkozóan komoly teszteket végzett, és a szakemberek megállapították, hogy 30-36 fok közötti hőmérsékletű aszfalton a nyári abronccsal szerelt tesztautó 100 kilométeres sebességről 36,3 méteren megállt, de ugyanez a kocsi ugyanilyen sebességről téli abronccsal fékezve még 36 kilométeres sebességgel haladt, és még 5,6 méter kellett ahhoz, hogy megálljon.
Most képzeljük el, mekkora lehet a különbség a kánikulában felforrósodott aszfalton, főleg, ha autópálya-tempóban még inkább felmelegszik az abroncs.
Ezért az ADAC külön felhívja a figyelmet arra, hogy a téli gumiabroncsok különösen veszélyesek, ha nagy sebességgel vagy magas aszfalthőmérsékleten használják őket, hiszen a nagy sebességek túlmelegedést okozhatnak, ami súlyosan rontja a gumiabroncs teljesítményét.
Most pedig lássuk, mi baj lehet nyáron a nyári abronccsal
Gyakran előfordul, hogy keveset futott, de már koros abroncsokat szereltetne fel szezonváltáskor az autós, de a szakemberek szerint még a megfelelően tárolt gumik is elöregszenek, merevebbé válnak úgy 7-8 éves korukra, és ilyenkor nem ritka, hogy a mintázat árkaiban repedések láthatók.
Idővel ugyanis a gumi kiszárad, felkeményedik. Ez egyrészt látszik a felületén kis repedések formájában, másrészt a gumi mintázatát megnyomva érezhető, hogy rideggé vált. Az öregedést okozhatja a kor, vagy a figyelmetlen használat. Ugyanis az előírtnál magasabb és az alacsonyabb guminyomás is terheli az abroncsot, amely így jobban felmelegszik, ami öregíti az anyagát. Így 2-3 szezon alatt tönkre lehet tenni egy még jó mintamélységű abroncsot is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.