Biztonsági folyosó a dugóban
Az osztrák és német autópályákon már jó ideje láthattuk, ha feltorlódik a forgalom, és hallani a mentő-rendőr-tűzoltó szirénát, az ezer autóvezető egy emberként félrehúzódik, és megnyitja a biztonsági folyosót. Közben pedig bekapcsolja a vészvillogót.
Ez a gyakorlat nálunk is terjed, de nem árt átismételni, hogyan is kell kialakítani azt a biztonsági folyosót?
A szabály nagyon egyszerű. A belső (bal szélső) sávban haladóknak balra, az összes többi sávban haladóknak pedig jobbra kell húzódniuk. És ilyen esetben igenis szabad belógni a szomszéd sávba, sőt kötelező is.
Magyarországon egyébként 2012. szeptember elseje óta hatályos az a rendelkezés, amely a két, vagy több forgalmi sávval rendelkező autópályán, vagy autóúton biztonsági folyosó kialakítására kötelezi a közlekedőket, amennyiben ott torlódás keletkezik.
A KRESZ előírása szerint a biztonsági folyosót kizárólag a megkülönböztető jelzéseit használó, a mentést végző, az útkarbantartási, úttisztítási feladatot végző, valamint a forgalomellenőrző járművek vehetik igénybe.
Az így kialakított szabad folyosó akár 40 százalékkal is megnövelheti a súlyos balesetben megsérült személyek túlélési esélyeit, hiszen lehetőség nyílik a sürgősségi ellátás és az orvosi segítségnyújtás mielőbbi megkezdésére.
Arról nem is beszélve, hogy ezáltal a forgalom újbóli megindulására is előbb nyílik lehetőség.
Érdekes, hogy a jogszabály nem írja elő, hogy a torlódást látva kapcsoljuk be a vészvillogót, pedig az ember így tudja figyelmeztetni a mögötte jövőket, hogy bajt észlelt, így ők időben fékezhetnek, és nem futnak bele az előttük állókba.
Márpedig minden évben előfordulnak ilyen balesetek.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.