Minden, amit a start-stop rendszerről tudni kell
A start-stop rendszer számos autó alapfelszereléséhez tartozik vagy extraként rendelhető, mivel ezek a rendszerek az üzemanyagfogyasztás csökkentését és a környezetszennyezés (károsanyag-kibocsátás) minimalizálását célozzák.
A start-stop rendszer úgy működik, hogy már néhány másodperces állás esetén leállítja a motort, amit persze az automatikus újraindítás követ. Ezzel csökkenthető az autó üzemanyag-fogyasztása.
Azonban – hívja fel a figyelmet Papp László, a Porsche Hungaria oktatási vezetője – a belsőégésű motor legkritikusabb üzemállapota az indítás, ugyanakkor a modern autók legkritikusabb alkatrésze az akkumulátor, mert annak kell életre kelteni a motort, akkor is, ha hosszan állt, vagy hideg van.
A start-stop sok indítása igénybe veszi az akkumulátort, az indítómotort, de a motor szerkezeti részeit is. Ezért úgy kellett átkonstruálni a motort (kenés!) és az elektromos rendszert, hogy kibírja a rengeteg indítást, és hogy az érzékeny elektronikákban ne tegyen kárt az indításkor esetleg fellépő túlzott feszültségesés.
A hagyományos autókhoz képest tehát extrém igénybevételnek van kitéve az akkumulátor, ezért a start-stop rendszerű autókban különleges akkumulátort találunk, olyat, amit nem tesz tönkre egy fél órás út alatti 15-20 alkalommal való motorindítás. Papp László ugyanakkor azt tanácsolja, hogy a start-stop rendszert csak akkor érdemes használni, ha legalább fél órát megyünk az autóval.
„Legjobb kikapcsolni, ha csak néhány kilométerre használom az autót, pláne télen, pláne dugóban araszolva, amikor lehetetlen visszatölteni az indítgatások energiakivételét. A motor számára ugyanis a legkritikusabb üzemmód a hidegindítás, és mivel a dízelmotor sokkal lassabban éri el az üzemi hőfokot, mint a benzines, ezért különösen javallt, hogy öt perces útra ne használjuk a rendszert, lehetőleg a dízelautót sem” – hangsúlyozza az oktatási vezető, aki szerint start-stopos autó vásárlása előtt mindenképpen meg kell vizsgálni, működik-e egyáltalán a berendezés. Ez nem is olyan egyszerű, mert ha csak egy feltétel hiányzik a működéséhez, akkor nem dolgozik a berendezés.
Tehát úgy próbáljuk ki a kocsit, hogy a motor már meleg, a klíma lehetőleg ki legyen kapcsolva, túl sok elektromos fogyasztó ne működjön egyidejűleg. Csak ezután induljunk el az autóval, és mintha megállnánk a piros lámpánál, váltót toljuk üresbe, és engedjük fel a tengelykapcsoló pedált. (Fontos tudni, ha valaki mindig egyesbe kapcsolva várja a zöldet, annak soha nem fog működni a start-stop.) Automata váltónál folyamatosan nyomni kell a féket, hogy stabilan álljon az autó. Ha a fentiek szerint járunk el, a start-stopnak rendesen le kell állítania a motort. Ha mégsem teszi, lehet, hogy az akkumulátorban kevés az energia...
Az is fontos ugyanakkor, hogy ellenőrizzük: ki lehet-e kapcsolni a rendszert. A berendezés kikapcsolását a műszerfalon egy piktogram jelzi, a start-stop ábra áthúzva, ami rendszerint egy A-betű.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.