„Így jártál” – mondta a nepper
A fotó illusztráció.
Nem véletlenül óvjuk olvasóinkat használtpiacon alkalmazott trükköktől. Íme egy történet az átvert vásárlóról és a pimasz nepperről.
Nemrégiben egy kisvállalkozó kinézett egy fiatal Škoda Octaviát egy debreceni használtautó-udvarban. Röviddel rá elindult egy hosszabb útra, de út közben leállt a motor, és többet nem akart beindulni. Autómentővel bevitték a három éves Octaviát egy közeli független szervizbe, ahol kiderült, nem bele való akkumulátor. A kocsi ugyanis start-stop rendszerű, ám ahhoz különleges akku kell. Amikor a pórul járt emberünk felhívta a kereskedést, azt mondták neki: „így jártál”.
Mivel haza akart jutni, a vállalkozó, vett egy start-stophoz való akkumulátort.
Ezután az üzemanyag szivattyúval is gond lett, ki kellene cserélni, ám a Németországban forgalomba helyezett autókra nem négy év a garancia, mint nálunk, hanem csak kettő. Ráadásul a garancia feltétele a vezetett szervizkönyv…
De nem csak a fentiekkel járt rosszul a vevő, hiszen már a próbaút során hallani lehetett valami fura hangot az első kerekek felől. A kereskedő legyintett, hogy ez azért van, mert az autón négy évszakos gumik vannak. Persze nem az volt rajta, hanem egy nyári szett, de a jobb első gumi láthatóan rendellenesen kopott, tehát valami komolyabb gond lehet a futóművel is.
Hogyan próbáljuk ki a start-stop rendszert?
És most néhány szó a start-stop rendszerről. Mivel ezek a rendszerek a fogyasztás és a környezetszennyezés mérséklését célozzák, a berendezés már néhány másodperces állás esetén leállítja a motort, amit persze az automatikus újraindítás követ. A hagyományos autókhoz képest tehát extrém igénybevételnek van kitéve az akkumulátor, ezért a start-stop rendszerű autókban különleges akkumulátort találunk.
A start-stopos autó vásárlása előtt mindenképpen meg kell vizsgálni, működik-e egyáltalán a berendezés. Ez nem is olyan egyszerű, mert ha csak egy feltétel hiányzik a működéséhez, akkor nem dolgozik a berendezés.
Tehát úgy próbáljuk ki a kocsit, hogy a motor már meleg, a klíma lehetőleg ki legyen kapcsolva, túl sok elektromos fogyasztó ne működjön egyidejűleg. Csak ezután induljunk el az autóval, és mintha megállnánk a piros lámpánál, váltót toljuk üresbe, és engedjük fel a tengelykapcsoló pedált. (Fontos tudni, ha valaki mindig egyesbe kapcsolva várja a zöldet, annak soha nem fog működni a start-stop.) Automata váltónál folyamatosan nyomni kell a féket, hogy stabilan álljon az autó. Ha a fentiek szerint járunk el, a start-stopnak rendesen le kell állítania a motort. Ha mégsem teszi, lehet, hogy az akkumulátorban kevés az energia.
A Das WeltAuto garanciális használt autó kínálatát IDE kattintva érheti el.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.