Tavaly tovább öregedett a magyar autóállomány
Az elmúlt évben csúcsot döntött a használtpiac, ugyanakkor több új autó került az utakra, mint amennyit használtan importáltunk. Ennek ellenére hazánk autóparkja tovább öregedett. Mutatjuk, hogy miért.
A tavalyelőtti 158 790-nel szemben az elmúlt évben már csak 156 475 használtautó érkezett külföldről a magyar utakra, azonban ezeknek 59 százaléka, vagyis 92 730 kocsi 2010 előtt készült.
Örömre adhat okot, hogy 2019-ben már jelentősen bővült az új autók forgalma, hiszen a tavalyelőtti 136 601 darabbal szemben 157 906-ot helyeztek forgalomba. Így az új autók értékesítése hosszú idő óta először haladta meg a használtimportét, azonban még messze vagyunk attól, hogy fiatalodjon a hazánk autóállománya. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint a több mint 14,5 éves magyar autópark 54 százaléka idősebb 12 évesnél és 84 százaléka elmúlt kilencéves. A hat évnél fiatalabb kocsik részesedése pedig csupán 11 százalék. Az elmúlt év végén az EU 28 tagországában ugyanakkor az autópark átlagos életkora 11 év volt.
„A fentiek alapján nem csoda, hogy ugyan a használtautó átírások száma sosem látott szintre, 810 920-re emelkedett, ám ennek 75,8 százaléka, azaz 614 686 gépkocsi volt 2010 előtti gyártmány” – mutatott rá Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója, aki szerint megoldást jelenthetne, ha a vásárlók bátrabban fordulnának a kedvezményes finanszírozási formák felé. Manapság ugyanis még mindig a készpénzes vásárlások uralják a használtpiacot, s ezért a vásárlók inkább az olcsóbb, vagyis az idősebb kocsikat engedhetik meg maguknak. Hosszútávon viszont egy korosabb autó fenntartása több költséggel jár, így ezzel is számolni kell, amikor használtautó vásárlásról döntünk.
Ahogy a márkaigazgató kifejtette, idén várhatóan tovább bővül a használtautó-piac, ezzel szemben a használtimport – a kedvezőtlen forint-euró árfolyam és a hosszadalmas regisztrációs folyamat miatt – tovább gyengülhet.
„Így kevesebb ismeretlen előéletű, esetenként kritikus állapotú gépkocsi jöhet be az országba – mondta Frank György. – A hazai használt modellek vásárlásakor kiváló támpont a Belügyminisztérium ügyfélkapuján keresztül elérhető Jármű Szolgáltatási Platform, ahol ellenőrizhető a magyar kocsik múltja, de biztosra akkor mehetünk, ha a szerződés aláírása előtt egy márkaszervizzel is átvizsgáltatjuk a kiszemelt modellt. Mindezekre az importautóknál nincs lehetőségünk, tehát nagy a veszélye, hogy egy pénznyelő autót veszünk meg olyan neppertől, aki semmiféle jótállást nem vállal. Csak akkor mehetünk biztosra, ha Magyarországon bejegyzett, több éves múltra visszatekintő, garanciát biztosító kereskedőtől vásárolunk, hiszen ezek a társaságok bármikor a rendelkezésünkre állnak, ha gondunk támadna.”
A használtpiac kedvenc modelljei 2019
(Az átírások alapján, darab)
1. Opel Astra 53 117
2. Suzuki Swift 46 848
3. Ford Focus 23 206
4. VW Golf 22 267
5. VW Passat 21 009
6. Opel Corsa 20 046
7. BMW 3 19 618
8. Škoda Octavia 15 409
9. VW Polo 14 080
10. Renault Megane 13 494
Forrás: Data House
A hazai átírásokat az alsó-középkategória vezette 29,76 százalékkal (241 342 autó), amelyet a kiskocsik követtek 24,01 százalékkal (194 694 autó), a felső-középkategória pedig 15,22 százalékos részesedést ért el 123 438 átírással.
Érdekes összevetni a fenti táblázatban látható, leggyakrabban gazdát cserélt hazai tulajdonban lévő modellek sorát a legtöbbet importált modellek listájával.
A használtimport kedvenc modelljei 2019
(A forgalomba helyezés alapján, darab)
1. Opel Astra 5 305
2. Ford Focus 5 194
3. VW Golf 5 079
4. VW Passat 4 894
5. Audi A4 3 696
6. BMW 3 3 491
7. Opel Corsa 2 825
8. Opel Meriva 2 787
9. Hyundai I30 2 531
10. Opel Zafira 2 367
Forrás: Data House
Mindamellett használt különlegességek is érkeztek külföldről. Így egyebek között 25 Ferrari, 17 Bentley, 15 Rolls-Royce, 14 Hummer, valamint öt Lamborghini kapott magyar rendszámot.
A használtimport kedvenc márkái 2019
(A forgalomba helyezés alapján, darab)
1. Volkswagen 18 444
2. Opel 16 040
3. Ford 14 511
4. Audi 9 981
5. Toyota 9 636
6. BMW 9 244
7. Mercedes 9 202
8. Hyundai 6 223
9. Renault 5 520
10. Honda 5 458
Forrás: Data House
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.