Ötvenéves a legendás kupé, a Škoda 130 RS
Amint arról beszámoltunk, a Škoda Auto idén ünnepli fennállásának 130. évfordulóját, de ugyanakkor a vállalat arról is megemlékezik, hogy a Škoda 130 RS fél évszázada mutatkozott be a nagyközönség előtt.
A rali- és versenypályákon elért nemzetközi sikersorozatával ez a legendás versenyautó beírta magát a motorsport történelmébe. Öröksége a Škoda jelenlegi kínálatának legdinamikusabb modelljein feltűnő RS jelvényben a mai napig tovább él. A Škoda Múzeum prototípus és sportjármű részegységtárában található kivételes kiállítás mellett a cseh járműgyártó egy különleges videóval is megemlékezik ikonikus versenyjárművéről.
A Škoda 130 RS számos címet nyert mind a nemzetközi ralikon, mind a körversenyeken. Csak egy hónappal az 1975 áprilisában történt nyilvános bemutatkozása után a Most versenypályán, az újonnan kifejlesztett Škoda 130 RS kupé – amely a Type 735 nevet kapta – lenyűgöző eredményt ért el első versenyszakaszán. A brnói Európai Túraautó Bajnokságon a 2000 köbcenti alatti kategóriában két Škoda 130 RS jármű végzett a harmadik és negyedik helyen.
A modell diadalai között szerepel az 1977-ben elért kategóriagyőzelme a legendás Monte Carlo Ralin, ahol összesítettben a 12. helyet érte el. További kiemelkedő teljesítményei közé tartozik az összesített nyolcadik hely az 1979-es Acropolis Ralin.
Mindezek után a 130 RS a körverseny világában is nyomot hagyott: az 1981-es Európai Túraautó Bajnokságon összesítettben is megszerezte az bajnoki címet, ami a legnagyobb sikere volt a pályaversenyeken.
A kocsi meghajtását egy folyadékhűtéses, négyhengeres OHV farmotor biztosította, 1,3 literes lökettérfogattal. Idővel az eredeti 113 lóerős teljesítménye 142 lóerőre növekedett a pályaverseny változatban. Az alumíniumötvözet panelek és üvegszálas alkatrészek használatának köszönhetően a versenyautó súlya mindössze 720 kilogramm volt, ami lehetővé tette számára, hogy elérje a 220 kilométeres végsebességet.
Eredeti gyári specifikációval közel 200 darab Škoda 130 RS-t gyártottak, további több tucatot pedig gyári alkatrészek felhasználásával, magánúton építettek.
Az ikonikus RS jelvény öröksége tovább él a mai modellekben és a motorsportban.
A Škoda 130 RS vezette be az RS – Rally Sport – megnevezést, amely azóta is ikonikus szimbóluma a Škoda nagy teljesítményű modelljeinek. Ez a sportos örökség a márka jelenlegi kínálatának egyes modelljeiben ma is folytatódik.
A nemzetközi motorsport színterén a Škoda Fabia RS Rally2 továbbra is fenntartja az RS nevet a WRC2 kategóriában.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.